PDA

Se full versjon : Feite opp 2 åring?

Anne&gneistene
01-04-2007, 23:43
Har netopp kjøpt ei 2 år gammel shetlandshoppe, hun er tynn og forferdelig stygg i pelsen. Har sannsynligvis ikke fått den fòrmengden hun skulle ha.

Jeg tenkte på å gi henne fri tilgang til høy, samt kraftfòr(ikke fri tilgang her..).

MEN; hun har vært veldig sulten helt siden vi hentet henne til vi kom hjem, og vil aller helst spise konstant. Når kan hun begynne å få fri tilgang til høy? turte ikke å gi henne alt hun ville ha i kveld, i frykt for at hun skulle forspise seg.

Noen tips?

LisaFi
01-04-2007, 23:58
Har hun tilgang på vann 24/7 er det liten sjanse for at hun forspiser seg på "bare" høy.

Jeg ville ha prøvd meg fram med bare grovfôr, uten kraftfôr til å begynne med, da shettisene er en meget nøysom rase..

Eventuellt fått i noe grovfôr av kraftigere kvalitet (H1) i en oppfetingsperiode.. Det tror i alel fall jeg er sunnest for hesten. Får du fôret med analyse, kan du jo evt gi noen vitaminer i tillegg om det skulle være nødvendig?

Anne&gneistene
02-04-2007, 00:04
Ok :) Da kan vi gi henne fri tilgang fra i morgen av tenker jeg. Vi tenkte å begynne uten kraftfòr uansett, siden hun ikke har pleid å få det.

Lurte en stund på om det kunne være mark, men hun har god apetitt og avføringen så normal ut. Tror problemet er at hun har blitt "dyttet" bort fra de andre hestene når de fikk mat, slik at hun bare ble stående å spise rester. Hun virker veldig underdanig og forsiktig. Lurer også på om hun kan ha hatt diarè tidligere, siden hun ble fòrt på silo.

Drue
02-04-2007, 00:12
Veldig bra med fri tilgang til hu høres det ut som, men gi henne vitaminer/mineral blanding. Det får hun ikke nok av i grovforet. Får det peletert på FK i bøtte. Da burde pelsen komme seg etter hvert. Gi henne litt kraft oxo. Hun har stort under skudd på mange vitaminer og mineraler uten tillieggfor.

LisaFi
02-04-2007, 00:22
Litt vanskelig å si det om en ikke vet noe om Anne sitt grovför, da, Drue?

Er ikke bra å gi ekstra vitaminer om det ikke trengs, heller.. Best å Sjekke, sier nå jeg da.

Drue
02-04-2007, 01:00
Jeg har lest av temmelig mange foranalyser på skolen og har per dags dato ikke vært borti et grovfor som inneholder alt det hesten trenger av vitaminer og mineraler. Men si gjerne ifra hvis du finner det.

Sabina & Pedro
02-04-2007, 01:15
Tenkte først på ormekur. Du sa hun hadde fått? Helt sikkert? Sånn så med min ble det en misforståelse, tidligere eier sa at han hadde fått vaksine og ormekur, rett før vi kastrerte så spurte jeg om det var 101% ved om han hadde fått vaksinasjon, kan bli veldig ille om man kastrerer uvaksinert hest. Og da hadde han ikke fått allikevel, misforståelse på vaksine og en eller annen føll sprøyte.

Han var også litt tynn og veldig matt pels. Men kort tid etter ormekur ble han finere, ved siden av stod han i løsdrift - fri tilgang på rundball.
Jeg må nok begynne å minske litt tenker jeg. Begynner å få mage-noe overvektig kanskje, noe som ikke er bra for disse bebisene ;)

Ingvild
02-04-2007, 01:35
Gi ølgjær for pelsen! :)

Mathilde
02-04-2007, 17:56
Olje ville jeg gitt henne. Maxi har gått uten dekken hele vinteren, i regn og drittvær, og er blank å fin i pelsen. De andre hestene i området har sletet med dette, og gått med dekken og fått eksem o.l.

Pelsen var jo hovedgrunnen til at jeg brukte det, men i tilegg så er jo også olje bra for hesten å legge på seg.

Asa Garsy
02-04-2007, 19:29
Ølgjær er visst bra for pelsen.. Eller b vitamin mangel? Nå forer jeg gampen min på byggmix( bygg + noe mais og greier) får litt hesteolje og biotin, hun har fått fin pels, dyrlege trødde hun hadde skabb på gamlestallen, men var bare b vit mangel og depresjon, fikk høre dette når hun var her på lørdag å såg på henne....

Ellers må jeg Grattulere deg med ny minihest... Legg inn masse bilder da!

Anne&gneistene
02-04-2007, 21:11
Da har vertfall både hun og Spot fått ormekur i dag(må også få nevne at hun var kjempeflink :)).

Nå får hun fri tilgang til høy, det er helt sinnsykt hvor stor forskjell det er i "vidden" på henne og Spot :/