PDA

Se full versjon : Blandingsavl.

Monica S
31-03-2007, 19:30
Diskuterte hvorvidt det er lov å blande hesteraser med en venninde her om dagen.
Hun sier at det er lov å blande hva som helst, så lenge en ikke skal avle videre på det.
Fks. Lov å blande fjording og fks welsh, så lenge det ikke skal avles videre på, og det er til privat bruk.

Jeg sier at det ikke er lov å blande noe i det hele tat (bortsett fra de rasene som har spesielle regler for hva de kan blandes med)
En fjording fks, ikke lov å blande UANSETT.

Hvem har rett?

Lopke
31-03-2007, 19:32
du har rett..

LisaFi
31-03-2007, 19:33
Hei Ponnis, nå må du ikke "tenne på molotovcoctailen" her... ;)

I Norge, som ikke er medlem av EU er det slett ikke lov å blande hesteraser, annet enn det som går innenfor samlebegrepet Norsk Varmblods (ridehest).

Monica S
31-03-2007, 19:36
Jehuu:)
Nå må jeg danse *jeg-hadde-rett-dansen* til venninden min.
Dumt at det er ferie nå..:p

Monica S
31-03-2007, 19:40
Hei Ponnis, nå må du ikke "tenne på molotovcoctailen" her... ;)

Molotovcoctailen?

Ingvild
31-03-2007, 19:51
Og sportsponniavlen har vel lov å krysse enkelte raser?

LisaFi
31-03-2007, 20:10
hvis du har vært innom den *uendelige* kryssavlsdebatten på mix, skjønner du nok hva jeg mener. En molotovcoctail er forresten en brannbombe laget av: en stk knuselig flaske flylt med brennbar væske, og et tøystykke man tenner på... Og så kaster man..

(så lærte du noe mer i dag også... ) :D

Forøvrig kan man også krysse enkelte ponniraser ja, litt på samme måte som "Norsk varmblod" så er det vel noe likt innen "sportsponni" også. Men bare bestemte typer. Akkurat hva er det vel andre her inne som kan opplyse om, tenker jeg?

IngvildK
31-03-2007, 20:12
Hva om det blir et krysningsføll med uhell da? F.eks. en fjording og en varmblodstraver. Er vel ingen som kan si at "du SKAL sette abortsprøyte på hoppa di" eller avlive føllet når det er født, er det vel?

Mari
31-03-2007, 20:12
Innenfor ponniavlen kan man bedekke med hingster godkjente for ponniavl. F.eks. en hingst godkjent for s.p.avl kan bedekke en welsh hoppe.

Monica S
31-03-2007, 20:13
hvis du har vært innom den *uendelige* kryssavlsdebatten på mix, skjønner du nok hva jeg mener. En molotovcoctail er forresten en brannbombe laget av: en stk knuselig flaske flylt med brennbar væske, og et tøystykke man tenner på... Og så kaster man..

(så lærte du noe mer i dag også... ) :D
Har ikke vert inne på den debatten nei, men kan vel tenke meg sånn ca hva som blir sagt:P

Og så skal man ikke kaste brannbombe:)

Mari
31-03-2007, 20:13
Hva om det blir et krysningsføll med uhell da? F.eks. en fjording og en varmblodstraver. Er vel ingen som kan si at "du SKAL sette abortsprøyte på hoppa di" eller avlive føllet når det er født, er det vel?

Det finnes nå mange planlagte uhell også gitt. Jeg vet mange som kaller det "uhell", men det var egentlig planlagt.

Ingvild
31-03-2007, 22:04
Det finnes nå mange planlagte uhell også gitt. Jeg vet mange som kaller det "uhell", men det var egentlig planlagt.

Ei eg kjenner har jo halvvegs plan om å gjere det, pga at ho vil ha føll etter hoppa si (VTtraver), men ikkje vil ha travarføl...

LisaFi
01-04-2007, 23:08
Hvis hun ikke vil ha traverføll, kan hun jo bare kjøpe et annet føll av en rase hun ønsker seg, da?

Lopke
01-04-2007, 23:41
Det er sant at man innen sportsponni og NV kan blande inn andre raser, men ikke etter forgodtbefinnende.. det er kårede hester man SKAL bruke, det er ikke sånn at man har en NV eller en sportsponni og bare kan bruke noe som ligner og kalle det for sportsponni. De har også avlsregler og slikt..

Og ja jeg mener det er utrolig mange "uhell" ute å går.. lett å kalle det et uhell hvis man ikke vil stå inne for den ulovlige avlen man har drevet på med.. så er det liksom mer akseptert eller??

Men om alle "uhell" er uhell blir jeg da litt matt over hvor mange ukompetente hingsteholdere det er i Norge da.. For det er faktisk regler for å holde hingst og.

Så nei man kan ikke forlange at noen skal ta en abortsprøyte.. men det er lov å bruket hodet og og tenke litt utover sin egen nesetipp om hvorfor det faktisk finnes avlsregler..
Og hvis alle disse "hjemmestrikkede" nydelige føllene man BARE MÅ lage, aldri skal selges videre og kun brukes til egen bruk osv osv.. har hørt den en del ganger nå.. så undrer det meg bare at det ER utrolig mange blandinger til salg???

ja ja.. litt hva jeg synes om saken.

LisaFi
01-04-2007, 23:44
...And you are going to HATE me in a year or two, my dear Grand Danois....

:lol:

Lopke
02-04-2007, 10:37
he he... you bet!!

neida..

Ingvild
02-04-2007, 10:39
Hvis hun ikke vil ha traverføll, kan hun jo bare kjøpe et annet føll av en rase hun ønsker seg, da?
Nei, men ho ville ha eit føll etter hoppa si.. Det var liksom det som var heile cluet. Men ho om det.

Det er sant at man innen sportsponni og NV kan blande inn andre raser, men ikke etter forgodtbefinnende.. det er kårede hester man SKAL bruke, det er ikke sånn at man har en NV eller en sportsponni og bare kan bruke noe som ligner og kalle det for sportsponni. De har også avlsregler og slikt..

Og ja jeg mener det er utrolig mange "uhell" ute å går.. lett å kalle det et uhell hvis man ikke vil stå inne for den ulovlige avlen man har drevet på med.. så er det liksom mer akseptert eller??

Men om alle "uhell" er uhell blir jeg da litt matt over hvor mange ukompetente hingsteholdere det er i Norge da.. For det er faktisk regler for å holde hingst og.

Så nei man kan ikke forlange at noen skal ta en abortsprøyte.. men det er lov å bruket hodet og og tenke litt utover sin egen nesetipp om hvorfor det faktisk finnes avlsregler..
Og hvis alle disse "hjemmestrikkede" nydelige føllene man BARE MÅ lage, aldri skal selges videre og kun brukes til egen bruk osv osv.. har hørt den en del ganger nå.. så undrer det meg bare at det ER utrolig mange blandinger til salg???

ja ja.. litt hva jeg synes om saken.

Heilt einig med deg! Det er mange som ikkje ser viktigheiten i at vi har strenge reglar for avl..

LisaFi
02-04-2007, 11:36
Hvis hun virkelig ønsker seg et føll etter hoppa si finnes det jo veldig mange fine varmblodshingster å velge i også, som er kåret. De er veldig forskjellige av type, alt fra små til digre, langbeinte, kortbeinte, lange rygger korte rygger, "hardt" temperament og pusekatter... Alle har det til felles at de har bra prestasjoner, og er sjekket fysisk av ei kåringsnemd, at de er fri for arvelige feil. Det må da bare være en fordel?
Dessuten tror jeg man vil slite med å finne en seriøs hingsteholder som går med på å lage til planlagte ulovligheter.
Ergo blir det sikkert en ukåret hingst også da... ?

Hvis hun IKKE ønsker seg et føll med traveregenskaper, så blir det litt dumt å bruke varmblodshoppa i det hele tatt, fordi traveregenskapene - og eksteriøret vil GARANTERT i en eller annen grad slå igjennom. Så hvis DET er noe hun ikke ønsker...

Well..

Ingvild
02-04-2007, 11:58
Hvis hun virkelig ønsker seg et føll etter hoppa si finnes det jo veldig mange fine varmblodshingster å velge i også, som er kåret. De er veldig forskjellige av type, alt fra små til digre, langbeinte, kortbeinte, lange rygger korte rygger, "hardt" temperamne og pusekatter... Alle har det til felles at de har bra prestasjoner, og er sjekket fysisk av ei kåringsnemd, at de er fri for arvelige feil. Det må da bare være en fordel?
Dessuten tror jeg man vil slite med å finne en seriøs hingsteholder som går med på å lage til planlagte ulovligheter.
Ergo blir det sikkert en ukåret hingst også da... ?

Hvis hun IKKE ønsker seg et føll med traveregenskaper, så blir det litt dumt å bruke varmblodshoppa i det hele tatt, fordi traveregenskapene - og eksteriøret vil GARANTERT i en eller annen grad slå igjennom. Så hvis DET er noe hun ikke ønsker...

Well..

Du bruker akkurat same argumenta som eg gjorde då vi diskuterte. Ho tenkte jo på å selle følet, og då må ho kanskje tenkje på kva ein eventuell kjøpar vil ha - og eg vil anta at det er mykje lettare å selje ein reinrasa varmblodstravar enn å selje ei blanding.

Ho tenkte litt på å bruke ein hingst her i bygda, men eg veit at eigaren hans aldri ville ha gått med på å bruke han i avl. Denne hingsten er ikkje kåra. Trur planane hennar starta då x-hingsten på stallen braut seg ut i sommar og bedekte hoppa hennar - som ikkje tok seg. Trur det var då ho fekk ideen om blandingshest. Har merka tendensar til at andre her er positive til det, noko eg ikkje likar..

Lopke
02-04-2007, 12:04
hvorfor lage et blandingsføll når hun likevel skal selge det?? hva er vitsen?

juliekj
02-04-2007, 13:32
Du får få venninna de til å bli medlem her så skal vi fort kurere ho for den "blandings-avl"-lysten ;)

Linda
02-04-2007, 16:07
Ei eg kjenner har jo halvvegs plan om å gjere det, pga at ho vil ha føll etter hoppa si (VTtraver), men ikkje vil ha travarføl...

Far til Pintoen min er godkjent på Varmblodstraver hopper, han er American Painthorse.
Jeg har planer om å bruke han på Varmblodstraver hoppa mi etterhvert.
Med mindre hu blir skikkeilig god på banen da, da kommer jeg til å bruke traverhingst.

Ingvild
02-04-2007, 16:31
hvorfor lage et blandingsføll når hun likevel skal selge det?? hva er vitsen?

Det spurte eg også om.

Far til Pintoen min er godkjent på Varmblodstraver hopper, han er American Painthorse.
Jeg har planer om å bruke han på Varmblodstraver hoppa mi etterhvert.
Med mindre hu blir skikkeilig god på banen da, da kommer jeg til å bruke traverhingst.

Det visste eg ikkje gjekk an! Hehe ::P:

Bobbibrown
05-04-2007, 19:37
Det er vel ingen som straffer oss for å blande raser, er det vel?
Jeg har egentlig ikke noe imot "blandingsavl" jeg :p

Ingvild
05-04-2007, 19:38
Det er vel ingen som straffer oss for å blande raser, er det vel?
Jeg har egentlig ikke noe imot "blandingsavl" jeg :p

Jo, det er straffbart og du kan få straff for det. Det er ingen vits i å lage tilfeldige blandingar når vi har så mange flotte raser å avle på! :)

Bobbibrown
05-04-2007, 19:45
Nææsh .. OK da.

Ingvild
05-04-2007, 19:46
;-)

Bobbibrown
05-04-2007, 19:48
Har vært borti mange flotte hester som er blandingshester.
Vet om en hest som er både kaldblods-og fullblods. Den er utrolig fin! :)
Og en på stallen er blanding mellom exmoor og sportsponni. Vakre ponnisen! :)

Anniken B
05-04-2007, 20:15
Har vært borti mange flotte hester som er blandingshester.
Vet om en hest som er både kaldblods-og fullblods. Den er utrolig fin! :)
Og en på stallen er blanding mellom exmoor og sportsponni. Vakre ponnisen! :)

Javisst er det mange fine blandingshester, men jaggu er det dem som ikke ser ut i måneskinn og... Så hvorfor ta sjangsen?
Man kan alltid få et "stygt" og lite funksjonelt avkom innenfor en ren rase også, men sjangsen minker betraktelig dersom man planlegger litt og velger en hoppe og en hingst som passer sammen og som begge har de egenskapene man ønsker.

Jeg synes de som avler på sin hoppe fordi den "rent objektivt sett er verdens snilleste og peneste hest" er litt egoistiske.. Iallfall om de avler for å selge uansett. Om de selger blandingsføll så er prisen ofte lav, og mange her til lands vet ikke bedre (skjærer ikke alle over en kam her nå, men Norge er litt molboland på hest enn så lenge..) enn at de kjøper en hest fordi den er søt og billig. At den ikke er så funksjonell er så som så, men den funker til turbruk f.eks som i og for seg er greit.
MEN: det kan skape problemer for de som driver seriøst med avl av hest, og faktisk prøver å leve av dette ved at de presser prisene ned. Jeg synes det er litt sykt at man får kjøpt et føll for noen tusenlapper når man tenker på hvor mye kostnader og arbeid det ligger i å produsere et som er sunt og friskt og har alle papirer i orden.

~Anniken

ZK
05-04-2007, 21:52
Selvfølgelig finnes det fine blandinger, men er ikke for blandinger for det..

Avle for å bare få et føll på hoppa si? Spesielt når man bare tar naboens hingst som verken er kåret eller noe og bare bedekker med sin hoppe, uten i det hele tatt å vurdere om det er noe å avle på? Uff får vondt av sånt..

Finnes en grunn til avelsplaner og regler, for å forbedre hesteholdet, og det gjøres ved korrekt avling, hvor man er bevist på hva man avler på og hvorfor..

Lopke
06-04-2007, 02:43
jeg blir så lei av å høre om folk som vil parre traverhoppa si med en "ridehest" for de skal ha føll men den skal bare brukes til ridning..

Altså.. for ørtende gang, føllet er stadig 50% traver og hvis man ikke vil ha traver så kan man vel for helsiken kjøpe en annen hest da.. og avle litt mer fornuftig. Reglene om avl i Norge dukket jo ikke opp sånn helt tilfeldig under julebordet.. Det er nok en fornuftig tanke bak det. Og jeg nekter å tro på at en 13-15 åring (ingen trenger å føle seg truffet her) som planlegger føll hverken har kunnskaper eller innsikt i egenskaper og avlsformål. Ei heller om man stadig har hesten etter 5 år.

Blir matt av å se alle blandingene til salg.. JA Da.. den skal aldri selges nei..

Inspirador
08-04-2007, 16:01
Jeg har ikke noe i mot kryssningsavl, men er i mot avl uten mål og mening, uansett om det er renraset eller ikke. For meg er ikke blandingsavl nødvendigvis det samme som tilfeldig avl, men det kan være avl med tanke på å få frem en god brukshest. Jeg synes stort sett en hest er en hest, på tvers av rase og type, -noen er gode og noen er mindre gode. De som driver avl av renrasede hester, (f.eks. Welsh, Frieser, Fjording osv) har et mål om å få frem rasetypiske individer, da er det den rasens bruk og type som er hovedmålet, der har kryssninger ingen verdi. Jeg vil allikevel påstå at det er mer negativt for rasen at det avles på dårlige renrasede individer, enn at det krysses. Hva som er en god hest er opp til hvert enkelt bruksområde hesten er utsett til, det finnes ikke noe fasit her, men bruk og bruker setter standarden. Det som for meg er en super hest, vil for andre ikke være det. Helse, eksteriør, gemytt og bruksegenskaper må etter min mening settes høyt ved all avl, i hvilken rekkefølge må avgjøres ut fra avlsmålet, - og det må være et avlsmål, ikke bare at den hoppen er så ”søt”, eller man ønsker seg et føll.

Vi har avlet ridehest og sportsponni, med et formål å lage gode brukshester. Nå har vi en hoppe som vi venter et ikke renraset føll på, men som jeg tror kan bli en super dressurhest. Det ligger en plan bak denne kombinasjonen, ikke bare en illusjon om at den lille søte hoppen må få et føll. Det finnes egenskaper hos både hoppa og hingsten som jeg tror kan bli veldig bra i kombinasjon. Det ulovlige aspektet her tar jeg egentlig veldig lett på, hingsten er godkjent for alle raser over hele verden, bortsett fra Norge, og skulle jeg ikke gjøre verre ting her i livet enn dette, så skal jeg sove med godt hjerte allikevel.

De aller fleste rasene har jo oppstått ved at man har et mål om en idealhest, og man har funnet individer som ser ut til å oppfylle disse kravene, og man har krysset seg frem til målet. Etter en stund lukkes stamboken, og man avler kun på de individene som finnes der og får en så ensartet rase som mulig. De forskjellige ridehest- og rideponnitypene har hatt som hovedmål for avlen å være gode brukshester innen ridning i de forskjellige grener.
De ”kalde” rasene har ikke jeg så mye forhold til, og lite eller ingen greie på trav, men avlsteorien er ganske lik enten man driver med høne, hund eller hest. For å lage gode individer, må man bruke gode individer med egenskaper som utfyller hverandre, og ikke tro at man får et supert individ ut av mindre gode foreldre. Å krysse to raser som har veldig forskjellig bruksområder ser jeg ingen mening med, da ender man som regel opp med verken fugl eller fisk. Det er utallige kombinasjoner mellom raser som for meg er helt utenkelige, så jeg er ikke ukritisk til blandingsavl.

Hmmm….det her ble visst masse rot, er visst noen som er mer muntlige av seg, i stede for det skrevne ord :oops:
Det jeg vil frem til er at all avl krever fornuft og et mål, men også at folk har forskjellige mål. Det er ingenting som tilsier at blandingshester har dårligere helse, gemytt, eksteriør eller bruksegenskaper enn renrasede hester, om ikke foreldredyrene har noen av feilene. Disse feilene hadde da dukket opp om de samme individene ble brukt i renraset avl også.

Lopke
08-04-2007, 16:14
Tror vi er ganske enige jeg Hilde.

Stall-Vinga
09-04-2007, 00:36
Først av alt, innlegget til Inspiador er noe av det fornuftigste jeg har lest angående dette temaet.

Altså.. for ørtende gang, føllet er stadig 50% traver og hvis man ikke vil ha traver så kan man vel for helsiken kjøpe en annen hest da.. og avle litt mer fornuftig. Reglene om avl i Norge dukket jo ikke opp sånn helt tilfeldig under julebordet.. Det er nok en fornuftig tanke bak det. Og jeg nekter å tro på at en 13-15 åring (ingen trenger å føle seg truffet her) som planlegger føll hverken har kunnskaper eller innsikt i egenskaper og avlsformål. Ei heller om man stadig har hesten etter 5 år.

Altså.... Dette har jeg selv utført i en alder av 21, lenge før jeg overhodet ante at det fantes et lovverk mot det.
Og ja, Pontiac som han heter, er 50 % traver uansett hvordan jeg vrir og vrenger. Men jeg er jammen meg fornøyd. Welsh cob siden dominerer 90 % av utsende og gangarter. Mens det suverene gemyttet har han arvet av moren (traver). God bære evne, stort overtramp og lett å samle. Viser alle gode tegn på å bli rimelig god i både dressur og sprang. Vakker er han også, rød med lang, nesten hvit man.
Og ja igjen, jeg ville og skulle ha et føll etter hoppen min, men ikke ren traver, og angrer definitivt ikke. Pontiac er en av mine kjekkeste hester.
Men hvorfor ville jeg det? Tja.... Først og fremst fordi jeg har, og har hatt maasse hester. Med tiden fant jeg ut at fornuften og helsen til Molly er noe for seg selv. Hun skiller seg ut på mange måter. Og da tenker jeg på henne om allmenn brukshest, ikke bare innfor ridebanen. Altså hadde hun egenskaper jeg ville avle videre på, men samtidig tilføre bedre gangarter, ikke minst galopp.
Og sånn kom Pontiac til verden, og jeg fikk det jeg vill ha. Og kan med ganske stor sikkerhet si at han vil bli hos meg hele livet. Og skulle jeg likevel en gang komme til selge han, vil noen få en allsidig og fornuftig hest.

Vil legge til at nå når jeg kjenner lovverket avler jeg kun lovelig. Men stort sett fordi jeg har interesserer av de rasene jeg avler, og satser på riktige og gode eksemplarer. Ikke fordi jeg tar lovverket så høytidelig, og alle bedrevitere ser jeg over hodet på dersom jeg mener mine argumenter er gode nok for meg.

Som Inspirador skrev: Dersom dette blir min største forbrytelse i livet, kommer jeg likevel til å sove godt om natten.

PS. Jeg nekter å tro at vesle Norge med fire- fem millioner innbyggere vet så mye bedre enn hele resten av verden.