PDA

Se full versjon : Hva er rett?

Anne&gneistene
31-03-2007, 19:59
Diskutererte litt hva vi gir hestene våres med ei venninne i dag.

Jeg gir fjordhoppa mi på 22 år 6 kg engsilage og 2 kg høy til dagen.
Dette synest hun var fryktelig mye..
Men hester trenger jo mer engsilage enn høy når en fòrer med det.. Tror fòrenheten i høy var 1,75 og 2,00 i engsilage eller noe..

Hva mener dere?

Hun fortalte også at hun gir sin hest 2 l champion oppdrett og 1 l bygg til dagen.(en utma gret 2 åring som skal feitest opp) Hun fra fri tilgang på engsilage.

Sagitaria
31-03-2007, 20:10
Det er riktig, det skal mere ensilage til enn høy. :)
Synes ikke det var så mye, men si meg Anne, er Gina feit? For hesten er jo den beste dommer... ;)

Monica S
31-03-2007, 20:17
Skal vere mer ensilage enn høy ja:)
Min ponnis får akkurat det samme som Gina nå, å han er vertfall ikke feit..

Anne&gneistene
31-03-2007, 20:22
Nei, hun hadde faktisk tatt litt av i det siste, så jeg gikk fra 7 kg til 8 kg forrige uke pga. hun var tynnere enn hun var tykk.

Liz
31-03-2007, 20:25
Jeg synes nesten det var lite, jeg.

Miraz
31-03-2007, 20:26
eg syns ikke det var mye..
En tommelfingerregel er minst 2 kg høy pr 100 kg hest, altså en hest på 400 bør få minst 8 kg høy..F.E i høy pleier ligge på rundt 0,50, altså 2 kg høy pr forenhet..
Ensilage vet eg ikke helt nivået på, men antar det er mindre enn høy, mer en silo? Silo ligger ofte på 0,20 F.E, altså 5 kg silo pr forenhet..Og om du skal erstatte all høy med silo, må du altså gi ca 40 kg silo! og det er det skummelt mange som ikke vet, som forer med samme mengde silo som høy..
Men det beste er en foranalyse, da kan du regne ut et nøyaktig plan..

Til min fjording ville din porsjon vere litt lite, men det kommer jo selvfølgelig an på hesten..Men som lisa sier, hesten er den beste til å fortelle deg dette, er den tjukk/tynn, konstant sulten osv..

Det viktigeste syns eg er mest mulig grovfor, og kompensere med kraftfor, om hesten ikkje greier å få i nok grovfor..

Anne&gneistene
31-03-2007, 20:29
Hmm.. hvor mye burde jeg ha gitt da? hun får ikke bare engsilage, 3 kg silage morgen, 2 kg høy middag og 3 kg silage kveld.

Miraz
31-03-2007, 20:40
vanskelig å si siden eg ikke vet hvor mange kg pr forenhet..skal prøve å snuse det opp, men blir jo bare cirkus..Men har ikke gamle hester litt lett for å bli litt tynne? kanskje du kan fore etter appetitt?

Miraz
31-03-2007, 20:45
http://hestefor.no/faq.php#quiz1
her fant eg en link

Miraz
31-03-2007, 20:47
der var det også en foranalyse, der stod det at det var 0,47 pr forenhet, men det er jo bare pittelitt mindre enn høy..Men fins det flere typer ensilage? dette var da, høyensilage, og virket veldig som høy, trodde ensilage var mer som tørr silo?

Therese
31-03-2007, 20:59
Jeg synes også det var lite.

Anne&gneistene
31-03-2007, 21:38
vanskelig å si siden eg ikke vet hvor mange kg pr forenhet..skal prøve å snuse det opp, men blir jo bare cirkus..Men har ikke gamle hester litt lett for å bli litt tynne? kanskje du kan fore etter appetitt?

Det går nok ikke å fòre gamla etter apetitt :oops: .. Ifjor fikk hun det hun ville ha av høy, og så ikke ut i måneskinn når hun skulle på beite! Hun spiser non-stop om hun kan ;)

Anne&gneistene
31-03-2007, 22:33
Jeg vet av ei 23 år gammel varmblodsmerr, og jammen får damen mat, men tynn er hun. Men hun blir lite brukt, og er derav ikke muskelsatt heller..

Skulle ønske alle var like flinke som Anne til å ta vare på gamle damer.

:oops: meg? åh.. det varmet Lisa :).. Jeg gjør alt for at hun skal holde seg så lenge som mulig...

Ingvild
31-03-2007, 22:59
Syns det høres passe ut, eg! Karisma får 6 kg høy.. Det vert vel omtrent det samme som Gina? :)

ellbell
11-04-2007, 12:55
[QUOTE=Miraz;275960]eg syns ikke det var mye..
En tommelfingerregel er minst 2 kg høy pr 100 kg hest, altså en hest på 400 bør få minst 8 kg høy..F.E i høy pleier ligge på rundt 0,50, altså 2 kg høy pr forenhet..QUOTE]

Oi...det var mye!
Ta Romano som et eksempel. Han veier oppimot 800kg - skulle han da fått 16 kg høy? Høh..
Han får vel nærmere 10-12 kg høy om dagen og han klarer ikke å spise det opp en gang. F.eks får han 4 1/2 kg høy i nett til natten og det er alltid igjen minst 1/2 kg i det om morgenen. Han står sammen med en århingst og de får 4, 5kg til lunsj og morgen på deling. Vil si de står tilnærmet lik på fri tilgang for de står å spiser hele dagen. Når jeg forer midtfôr spiser de fremdeles på forkosten og når de taes inn spiser de fremdeles på lunsjen...De gidder da heller ikke å stå å spise hele tiden.
Har fått bemerket at han skulle hatt mer kraftfôr også(han får 3 liter kraftfôr om dagen-bygg, solsikke og havre + vitaminermix, ekstra evitamin og salt ), men vi føler det vi gir fungerer...han er jo en nøysom rase da.

ellbell
11-04-2007, 12:59
Må nesten addere at hester har jo ulik forbrenning da.

þyrlamor på 22 får så mye mat at hun rekker ikke å spise det opp en gang - likevel er hun på den tynne siden. Og ja hun får ormekur, og tennene er fine:D
Tasja på den andre siden legger på seg om hun spiser tre høystrå for mye. Hun går på samme kraftfôrmengde som åringen...

Birre
11-04-2007, 13:07
Siden jeg ikke er noen fòrekspert, gikk jeg rett i fella da jeg fikk Vickie. Jeg fikk henne 19. mars i fjor og da var hun god og rund. Hun fikk våtfòr fra rundball da hun sto oppstallet hos min venninde, og fra 19. mars til til mai måned en gang var hun så tynn at hun så ut som en ku. (Ikke noe vakkert syn!)

Da jeg flyttet henne til stallen hun er på nå fikk jeg vite at fòrer man på våtfòr så må fòrmengden dobbles for å tilsvare samme mengden høy. (Pga av høyt vanninnhold.) Dvs at Vickie har kun fått rundt 4 kg høy om dagen.

Hun ble satt på 1 ltr beetfòr, (Ferdig svellet), og 4 ltr pellets pr dag og ca 7-8 kg grovfòr. Nå er hun normal, sunn og frisk, men det var en flau og skamfull Birre som kom med hesten sin på ny stall...

Miraz
11-04-2007, 16:41
[QUOTE=ellbell;294728][QUOTE=Miraz;275960]eg syns ikke det var mye..
En tommelfingerregel er minst 2 kg høy pr 100 kg hest, altså en hest på 400 bør få minst 8 kg høy..F.E i høy pleier ligge på rundt 0,50, altså 2 kg høy pr forenhet..

Oi...det var mye!
Ta Romano som et eksempel. Han veier oppimot 800kg - skulle han da fått 16 kg høy? Høh..QUOTE]

Ja, det er bare en tommelfingerregel som en nok må ta med en klype salt, for alt avhenger jo av bruk og næringsinnhold i høy osv..Men til litt mindre hester så gir den et greit overslag, min fjording på litt over 400, skal da ha over 8 kg, noe som hun minimum må ha..Men om hesten ikke spiser mer, kan man ikke presse det inn heller:) Tror den bare er ment som en pekepinn, til folk som gir hesten ALT for lite grovfor..

Chevaleresse
11-04-2007, 18:38
En relativt enkel måte å finne ut hvor mye tørrstoff det er i ensilagen, er å ta en dott, veie den, tørke den i mikroen og veie på nytt. I allefall får man vite ganske nøyaktig hvor mye tørrstoff det er. Det beste er selvfølgelig analyse.

Mvh Torill

Lucinda
11-04-2007, 19:36
Kva slag hest er det siden den veier 800 kg????

Vel uansett. Eg gav mi hoppe 7 kg høy tidlegare i vår når ho stod på stall. No får ho etter appetitt og spiser da mellom 10-12 kg pr dag av høy.

Det er nok ikkje all rundball man bør doble. Her omkring får vi rundball av svært god kvalitet så 15 kg er meir enn nok i forhold til dei 10-12 kg høy eg gir no.

Foranalyse er viktig. Og ganske logisk att våt silo treng man mykje av. For er den våt så inneheld den sjølvsagt mykje vatn. Men ha dessverre mange som ikkje tenker så langt.

6 kg høy til ein fjording holder nok for vekta og holdet sin del. Men eg kjem alldri til å gi min fjording så lite meir. Fordøyelsessytemet skal ha det bra også. Da min gjekk på 7 kg i vår syntest eg ikkje det var heilt bra. Men ikkje så lett når hsten står på stall der høyet koster flesk. Så det var godt å få henne heim og fore det hesten vil ha.