PDA

Se full versjon : Hjelm.

Cathrine&Kappi
31-03-2007, 18:17
Jeg har sett på en ri.Bruker h*n hjelm?Nei h*n bruker caps.Gir det beskyttelse?
H*n rir på en hingst.Kanskje en fordel med og bruke hjelm og ikke bare caps?

Så gir caps god beskyttelse?:/

Nina & Flight
31-03-2007, 18:21
Ikke sist jeg sjekka ;)

Annette
31-03-2007, 18:23
Vil jeg ikke tro på=P at caps gir beskyttelse=P

Wilisia
31-03-2007, 18:26
Det ser ut som om det er mange ridefolk som tror det, men tviler sterkt xD

Sagitaria
31-03-2007, 19:12
Tjaaaa, caps er jo en skyggelue, gir vel skygge da. Men jeg må bare si at jeg tror jeg hadde valgt hjelmen ja..

Jeg klarer ikke å ri uten hjelm. (haha nå holdt jeg på å skrive HJELP!! :lol:)
Hjelm skulle vært påbudt synes jeg nesten.

Cathrine&Kappi
31-03-2007, 19:25
Ja.Jeg mener det samme.At alle hestefolk skal ri med hjelmx)

Mari
31-03-2007, 19:56
Jeg rir alltid med hjelm, uansett.

Lopke
31-03-2007, 20:16
Dem som velger å ri uten har sikkert ikke så mye å ta vare på tenker jeg..
(i hodet sitt altså..)

Wilisia
31-03-2007, 20:18
Der sa du det Lopke :lol:

Nina & Flight
31-03-2007, 22:32
Haha *Go Lopke*

lillekira
31-03-2007, 23:03
Hehe,caps gir vel heller liten beskyttelse om uhellet skulle være ute.;)

Men jeg mener nå at om h*n rir hingst,hoppe eller vallak har absolutt ikke noe å si for saken jeg da.Finnes mange hingster som er rolige og snille. Så "kjønnet" på hesten spiller nok ikke så stor rolle.
Og om folk vil bruke hjelm eller ikke mener jeg er en privatsak. Den som velger å ri uten hjelm,gjør det på eget ansvar.
P.S Jeg har vært veldig flink til å bruke hjelm i det siste.Har ikke en eneste tur uten hjelm siste måneder faktisk:digger:

Wilisia
01-04-2007, 07:41
Kan jeg spørre hva som er grunnen til at folk ikke bruker hjelm?

Marte+Quicky
01-04-2007, 08:19
Jeg bruker hjelm, men kan tenke meg det er enkle grunner som gidder ikke, liker ikke ha den på, for varmt på sommern, og sånne ting..

lillekira
01-04-2007, 09:39
Som Marte sier er det vel mange grunner til at folk ikke bruker hjelm. Jeg kan kun snakke for meg selv da;)
Red alltid med hjelm før,men så begynte jeg å ri en Quarter-hoppe som ble wester"n trent. Hun var så rolig,pålitelig og snill.Eieren som instruerte meg brukte ikke hjelm.Så begynte jeg å ta små treningsøkter uten hjelm,så ble det bare til at jeg "glemte" hjelmen når jeg skulle ri,for det var mye mere behagelig med caps.
Nå har jeg araberhoppe her hjemme som jeg rir på.Og hun er litt anderledes,så nå bruker jeg hjelm hver gang jeg skal ut å ri.

Tror dette går mye på vaner jeg.

htj
03-04-2007, 14:12
Jeg syns det med hjelm er en privatsak. Selv rir jeg alltid med hjelm, og hele vinteren(om sommeren er det ofte for varmt , så det blir bare i sprang) rir jeg med sikkerhetsvest uansett. Men jeg syns det blir litt dumt når ridelærere har regler om at alle må ri med hjelm, men hvis de en gang skal ri en hest noen runder på en ridetime, så hopper de på uten. Det blir litt som å kjøre bil, alle må ha på belte, bortsett fra den som sier det... Godt forbilde!

Chocolate
03-04-2007, 14:26
Ride hjelm er akuratt samme som en sykkel hjelm!
Sefølgelig kan ikke caps hjelpe så mye!
Må ha på seg hjelm vettu!
Kan i være helt klok i hodet vis man ALDRI bruker hjelmxD
Så jeg ''MÅ ha det, bare MÅ ha det''..
Så synd for H*n vis personen detter av da!

Anett&selina
03-04-2007, 16:40
jeg rir alltid med hjelm jeg...
Føler at det er noe som mangler hvis ikke +
at jeg føler meg ikke trygg da..

IngvildK
03-04-2007, 16:43
Jeg bruker alltid hjelm. Føler det blir "feil" uten, det er noe som mangler. Nesten som å gå på byen uten bukse. :p

Kan jo selvsagt skjønne de som ikke bruker hjelm når de f.eks. skal ta konfirmasjonsbilde med hest. Det skal jeg, og da kommer jeg ikke til å ha på hjelm. (Så får vi håpe at ponnis oppfører seg bra en halvtimes tid.)

Cathrine&Kappi
03-04-2007, 19:12
Den dagen jeg så det var det ikke sol,litt yring og blåste litt.
Synd om h*n faller avxD

Nora
04-04-2007, 23:48
Hjelmen er en ting jeg må ha uansett. jeg kan ikke ri UTEN hjelm!

Monica S
04-04-2007, 23:50
Jeg rir ikke uten hjelm, aldri!

Bente & Etanec
04-04-2007, 23:55
Jeg rir alltid med hjelm (og sikkerhetsvest).
Ei på landbr.skolen red uten hjelm og ble tråkket på hodet da hun falt i asfalten, endte på sykehuset men det gikk bra med henne.

Den dummeste unnskyldningen for ikke bruke hjelm må være da jeg spurte en person hvorfor h*n ikke brukte hjelm?
Jo fordi vedkommende var for vond i hodet til og ha hjelm på seg!

Daa-aaa, hvorfor ri om en har så vondt?? Da skal en holde seg hjemme og pleie hodepinen, ikke risikere liv og helse for en ridetur! :smash:

Silje og Tindra
05-04-2007, 00:14
Jeg bruker hjelm om jeg skal ri "ordentlig". Har dog blitt slaskete, og rir fra stallen til utegangen uten hjelm og bare i grime og leietau. Hesten har da ett mål i hodet, og vet meget godt hvor hun skal. :-)

Cathrine&Kappi
05-04-2007, 11:53
haha Bente.Daa-aaa!*le av*

Bente & Etanec
05-04-2007, 13:43
haha Bente.Daa-aaa!*le av*

Øø-høm, ja jeg vet det er fjortisuttrykk... http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/konfus/f010.gif Men det var liksom det eneste uttrykket som passet inn i den usendvanlig dårlige unnskyldningen for ikke bruke hjelm.. :rolleyes:

Catharina
05-04-2007, 13:50

Hahahaha, jeg TISSER snart på meg!!! :lol: :lol: :lol:

Cathrine&Kappi
05-04-2007, 15:45
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lisa&Boreas
Jeg klarer ikke å ri uten hjelm. (haha nå holdt jeg på å skrive HJELP!! )

Hahahaha, jeg TISSER snart på meg!!!

HahhaxDJeg klarer ikke og ri uten Hjelp!*le seg ihjel*
Bente:Du virker jo bare som en 16 åring.Noe i den duren ja:)

Bente & Etanec
05-04-2007, 15:48
Bente:Du virker jo bare som en 16 åring.Noe i den duren ja:)

Yeah, stuck in the 16th, that`s me :lol:

Cathrine&Kappi
05-04-2007, 15:51
*le*
:)
Hjelm er liksom en ting som hører med hestelivet(tror jeg?):D

Reaper
05-04-2007, 16:20
Jeg er enig med de andre her som sier at hjelm er opptil enhver.
Selv bruker jeg alltid hjelm fordi jeg føler at noe mangler.
har skjedd et par ganger at jeg har glemt det, sitter hele turen og *tenkerhardt* på hva jeg har glemt, så kommer jeg pluttselig på det.:P

Men nå er jeg av den typen som klarer å glemme sekken når jeg skal til skolen da, så:P

MariaR
05-04-2007, 22:29
*føle seg smaaart* Klarte å lese chaps istedenfor caps jeg..! :lol: Skjønte virkelig IKKE hvordan chaps skulle beskytte til sammenligning med en hjelm :lol:

Cezaree
02-06-2007, 12:59
om folk bruker hjelm eller ikke er vel deres sak.. men jeg bruker alltid hjelm ute på tur;) skal jeg bare ta en runde på jordet, er det ikke alltid hjelmen er med:)

Karoline og gutta
02-06-2007, 16:24
*føle seg smaaart* Klarte å lese chaps istedenfor caps jeg..! :lol: Skjønte virkelig IKKE hvordan chaps skulle beskytte til sammenligning med en hjelm :lol:

:lol: Dødsbra:p

Selv så er det ikke alltid at eg er så flink å bruke hjelm nei:rolleyes:

Christina
02-06-2007, 16:47
Jeg bruker hjelm (bortsett fra da jeg rir Nobello opp fra beite). Men selv om jeg bruker den og vet at den er veldig viktig, blir jeg ganske irritert på kommentarer som "Kremt kremt. Hvor er hjelmen lille venn? :rolleyes:"

Rosita!
02-06-2007, 19:36
Bruker som regel hjelm...
Det er en vanesak,nå som jeg rir med klarere jeg meg nesten ikke uten noe på hodet,men om jeg plutselig rir uten et par ganger så vil jeg ikke ha den på igjen for da er det så mye bedre uten....

Rir kun uten på hester jeg kjenner og stoler 100% på....
Ulykker kan selvfølgelig skje på de hestene også,men gjør det jo på eget ansvar.

Wilisia
02-06-2007, 19:44
Hjelmen er på, utenom når jeg rir på beitet og liksom bare inn i stallen, på Roxanne da så klart.

Annette
02-06-2007, 20:58
Alltid på med hjelmen ja=P untatt når jeg red på beite i fjor*kremt*=P

IngaSN
02-06-2007, 21:07
jeg bruker alltid hjelm, men ingen av foreldra mie bruker det=/
hviss jeg spør hvorfor så svarer pappa
"jeg detter somregel ikke av"(har rir jo bare på den velldresserte hingsen sin da..)
mamma sier bare"jeg vet ikke...vi har ingen hjelm som passer" omg, for noen foreldre

tutta23
28-11-2007, 23:04
Rir aldri uten hjelm.Føler meg naken uten.Hadde angret den dagen jeg hadde droppet den og falt av kan jeg tenke meg.
Har tryna to ganger,og hadde jeg ikke brukt hjelm så tror jeg d hadde gått riktig ille..D var med hodet først ned i knallhard is..

Marianne
28-11-2007, 23:09
Jeg rir alltid med hjelm jeg! Føler at noe er galt om jeg ikke har på hjelm. Og det vet hesten også.

Modesty
28-11-2007, 23:29
(i hodet sitt altså..)

Det var da ikke noe koselig sagt, jeg bruker ikke noe særlig hjelm. Lever allerede i et smertehelvete pga ME, og jeg merker at veldig ofte når jeg har hjelm på meg så gjør den enten at jeg blir stiv i nakken og får hodepine pga det eller jeg har allerede vondt og da vil ethvert slags trykk mot pannen gjøre at det blir tusen ganger verre. Hvis jeg rir et sted hvor det er påbudt sitter den selvfølgelig på, men er jeg hjemme på lille stallen dropper jeg den som regel pga at jeg ikke alltid orker enda mer smerter. Nå er jeg kanskje et spesielt tilfelle, men føler veldig her at folk sier at jeg er dum og ikke burde ri fordi jeg ikke orker å ha hjelm på alltid.

Tvistur
29-11-2007, 16:36

Ikke rart du leste feil. Det korrekte er "cap" når det er snakk om en skyggelue på en person sitt hode...

Alice
29-11-2007, 16:39
Jeg rir uten hjelm på skritte turer før, fordi jeg ikke tåler hjelm(får hodeverk av og ha den på hodet)

Men nå etter att jeg fikken ny lettt hjelm rir jeg ALDRI uten hjelm, jeg føler meg ikke trygg!

Tvistur
29-11-2007, 16:42
Jeg bruker alltid hjelm når jeg sykler og rir. Det er hodet mitt jeg "lever av".

I vår skulle jeg ri en fremmed hest, men for å komme dit måtte jeg kjøre et stykke i bil. Jeg kom helt inn i bilen før jeg kom på at jeg hadde glemt hjelmen, men jeg fikk den med meg. En time senere var den klart for utskiftning på grunn av mitt, til nå, verste fall fra hest. Kjøpte ny hjelm dagen etter og takker gudene for at jeg løp inn igjen etter hjelmen...

Trallala
04-12-2007, 13:34
Alle bør ri med hjelm. Og ri uten blir bare for dumt. For sin egen sikkerhet bør man ri med hjelm uansett å snill hesten er. Uhell kan skje uanset! Dessuten bør man være et godt forbilde å ha på seg hjelm.
Ridelærere som hopper opp på hesten uten hjelm er dårlig eksempel!

Marte+Quicky
04-12-2007, 19:57
Det var da ikke noe koselig sagt, jeg bruker ikke noe særlig hjelm. Lever allerede i et smertehelvete pga ME, og jeg merker at veldig ofte når jeg har hjelm på meg så gjør den enten at jeg blir stiv i nakken og får hodepine pga det eller jeg har allerede vondt og da vil ethvert slags trykk mot pannen gjøre at det blir tusen ganger verre. Hvis jeg rir et sted hvor det er påbudt sitter den selvfølgelig på, men er jeg hjemme på lille stallen dropper jeg den som regel pga at jeg ikke alltid orker enda mer smerter. Nå er jeg kanskje et spesielt tilfelle, men føler veldig her at folk sier at jeg er dum og ikke burde ri fordi jeg ikke orker å ha hjelm på alltid.

Har du prøvd ut flere hjelmtyper da?

Marte+Quicky
04-12-2007, 19:58
jeg bruker alltid hjelm, men ingen av foreldra mie bruker det=/
hviss jeg spør hvorfor så svarer pappa
"jeg detter somregel ikke av"(har rir jo bare på den velldresserte hingsen sin da..)
mamma sier bare"jeg vet ikke...vi har ingen hjelm som passer" omg, for noen foreldre

Det er dårlig forbilder! En ting er hvis de rir for seg selv, men siden de har en datter som rir så synes jeg de kunne brukt hjelm for din skyld;) Men det er veldig bra at du bruker da!!:-D

Siriga
14-12-2007, 01:16
Svensken, Dansken og Nordmannen kranglet om hva som var mest sikkert, sykkelhjelm, ridehjelm eller caps.. så de bestemte seg for å gå opp på det høyeste fjellet for å slippe sine hodebeskyttelser ned, for å se hva som knuste.

Nordmannen slapp ridehjelmen, den fikk en stor bulk men knuste ikke
Dansken slapp ned sykkelhjelmen sin og den knuste
Svensken slapp ned capsen sin som landet mykt og fikk ikke en skramme. Svensken konkluderte da med at caps var det beste..så dagen etter gikk han ut for å ri. hesten ble skremt og kastet svensken av og svensken havnet med hodet i bakken, det som var beskyttet av capsen.. han ble liggende med hjernerystelse i flere uker..

Nordmannen lo og sa om han hadde hatt ridehjelm hadde han aldri fått hjernerystelse av det fallet.

Ridelærern vår som skulle forklare at det var best med hjelm på hodet!

MarieH
14-12-2007, 11:37
Hjelmen er alltid på for min del...
Har hatt bruk for den et par ganger, som p&#229; onsdag, da jeg fikk ett knallhardt m&#248;te med isen under en barbaktur p&#229; Wasse. Med en fallh&#248;yde p&#229; rundt 2 meter kan det fort bli alvorlig! Takket v&#230;re hjelmen (<3) slapp jeg unna med "bare" en kraftig hjernerystelse og litt vond nakke!
Det er en risikosport vi driver med dere!

insolita
14-12-2007, 11:47
Jeg føler meg rett og slett naken uten hjelm når jeg rir jeg. Ridd noen få ganger uten (på bane), men synes det er ubehagelig. Ikke særlig lysten på å bli grønnsak, og tror ikke de rundt meg heller hadde satt noe særlig pris på om jeg ble pleiepasient. Ikke synes jeg noe om å påføre staten så mye utgifter for min dummhet heller.

Birre
14-12-2007, 12:20
Om jeg velger å ri uten hjelm skal andre ta en lang fart å ..... i, for å si det rett ut. Jeg tar ansvar for meg selv og så får alle andre ta ansvar for seg og sitt.

På tur har jeg alltid hjelm, men det hender av og til at jeg rir uten på ridebanen. Det er kort sagt mitt problem og ingen andre sitt. Og hva forbilder angår, så får folk ha såpass vett i skallen at de tar utgangspunkt i å alltid ha på seg hjelm.

For de minste må foreldre ta ansvar og de som er gamle nok til å passe på seg selv får gjøre det.

Hanna&Brá
14-12-2007, 12:48
Rir alltid med hjelm.
Har hendt jeg har glemt den fordi jeg har hatt lue på og dermed følt at jeg hadde noe på huet, helt til jeg kjente det var gjennomtrekk... Tør ikke ri uten hjelm jeg, rett og slett...
Hva andre gjør får være deres sak, men det ideelle er jo at alle bruker hjelm...

Ida&Hestene<3
14-12-2007, 13:07
Jeg bruker alltid hjelm. Sånn er det bare.
Men bruker bare sikkerhetsvest på ridetimer. Men det er en annen sak

Tinka
14-12-2007, 13:54
Hjelm, ja... Jeg skal innr&#248;mme at jeg har blitt sl&#248;v med det. Ofte fordi jeg f.eks er ute &#229; g&#229;r tur med hesten, og &#248;nsker &#229; "sitte p&#229;" siste 5 minuttene hjem. Eller slike ting. Alts&#229;, saler jeg p&#229; for &#229; ri p&#229; tur / bane tar jeg alltid p&#229; meg hjelmen. Men ved slike "innfall" p&#229; g&#229;-tur blir det d&#229;rlig med hjelmbruk.

gutten78
16-12-2007, 12:55
Bruker alltid hjelm

Siiilje
16-12-2007, 13:03
Alltid hjelm! Har sl&#229;tt hodet (hadde p&#229; hjelm, heldigvis), s&#229; vet hvor viktig den er!

SunnivaM
16-12-2007, 13:19
Jeg sier &#229;&#229; ri med hjelm, caps gir jo ingen beskyttelse !
Husk hjelm folkens ^^

CamillaB
16-12-2007, 13:49
bruker alltid hjelm..
har selv falt av &#229; landet med hode f&#248;rst s&#229; vet utmerket godt hvor viktig den er...
tror ikke eg hadde turd &#229; satt meg opp p&#229; en hest uten hjelm etter den gang...

Modesty
16-12-2007, 17:40
Har du prøvd ut flere hjelmtyper da?

Ja jeg har det. Men problemet er at jeg får vondt i hodet til og med av og ha på lue feks til tider. Nå skal vi flytte til sted hvor jeg nok mest sannsynlig må bruke mer hjelm, og da blir det til at jeg må leie hesten istedenfor å ri de dagene jeg er dårlig, hvis jeg er så bra i dårligheten at jeg orker det da. Har heldigvis blitt bedre med hodepinen så nå går det bedre og bedre med hjelm på hodet. Bruker som regel alltid hjelm hvis jeg skal hoppe/gjøre bomarbeid da, for da er det jo mye enklere at noe skal skje.

Liselotte
16-12-2007, 18:48
(i hodet sitt altså..)

Akkurat ja! :p

Odessa
18-12-2007, 13:09
Jeg rir bestandig med hjelm, men noen ganger n&#229;r jeg har trent p&#229; noe n&#229;r jeg rir, og skritter litt, kan det noen ganger hende at jeg tar av meg hjelmen for &#229; f&#229; luftet litt ekstra. Og kanskje en eller annen gang i tiden s&#229; hopper jeg opp p&#229; hesteryggen bare for &#229; sitte der litt uten hjelm. :)

Hanne&SiljanGutten
18-12-2007, 13:49
Tjaaaa, caps er jo en skyggelue, gir vel skygge da. Men jeg må bare si at jeg tror jeg hadde valgt hjelmen ja..

Hjelm skulle vært påbudt synes jeg nesten.

Er ikke hjelm påbudt da?
Trodde jeg.. :p

Oda
18-12-2007, 21:05
Rir aldri uten hjelm, uansett hva. Når jeg rir på banen, i terrengløypa, i skogen/på fjellet, når jeg bader med hest. Hele tiden. Bruker også hjelm under presisjonskjøring, men ikke under kjøring på tur.
JEG synes det er unødvendig å utsette seg for skader man kanskje kan forhindre ved hjelp av hjelmen. JEG tar ikke unødvendige sjangser når deg gjelder hjelmbruk. Sådeet. ;)

Og; INGEN på mine timer eller turer får sette seg opp på hesten uten hjelm. Fast regel for meg. ;) Gidder ikke å ta unødvenige sjangser. Jeg tenker at om rytteren jeg har ansvar for, faller av hesten, kan jeg ta ansvar for en brukket fot eller et håndledd. Men hadde rytteren skadet hodet alvorlig på grunn av min dumhet (ikke bruke hjelm), hadde jeg ikke kunnet levd med det.

Men det er selvsakt opp til hver enkelt hva de gjør og tar ansvar for med sin hjelm og sitt hode. Jeg dømmer ingen ut ifra deres hjelmbruk / vaner med hjelmbruk :)

CalixLavec
18-12-2007, 21:35
Jeg har sett på en ri.Bruker h*n hjelm?Nei h*n bruker caps.Gir det beskyttelse?
H*n rir på en hingst.Kanskje en fordel med og bruke hjelm og ikke bare caps?

Så gir caps god beskyttelse?:/

Caps gir nok ikke noen beskyttelse i det hele tatt!
Hadde jeg vært deg hadde jeg gått foran som et godt forbilde ved å bruke hjelm HVER gang du rir!!
Jeg bruker selv alltid hjelm når jeg rir eller når jeg tømmekjører/kjører vogn med hesten min! Bedre med en gang for mye enn en gang for lite spør du meg!

Camilla_90
05-01-2008, 19:13
Hjelm er et meget omdiskutert emne mange steder! Norge er vel kanskje et av de landene flest ryttere bruker hjelm? Jeg vet ikke, men det er mange meninger om dette! I feks. Danmark er det sv&#230;rt mange som ikke bruker det. Jeg kan kun snakke for dressur staller, reiser man rundt, tror jeg ikke du finner en eneste berider som bruker hjelm! Mange bruker det selvf&#248;lgelig p&#229; unghester, men ellers er det "vanlig" &#229; ri uten.. Man kan si b&#229;de det ene og det andre om de som rir uten, men jeg tror at folk rett og slett bare skal respektere de som gj&#248;r det, uten &#229; sp&#248;rre hvorfor, de setter sannsynligvis ikke hjelmen p&#229; av den grunn.. :p

Dressurryttere rir jo med hatt fra og med MB klasser, beskytter den noe da? Nej, den beskytter faktisk like lite som en caps (tidligere nevnt her).. Dette temaet tror jeg aldri ville gi seg, men jeg mener selv det er opp til den enkelte &#229; bestemme hva de selv vil!! ;)

Juliet
05-01-2008, 20:27
Hehe, vi har en utenlandsk trener som holder kurs her, og tidligere red han også privathester på timene sine. Første timen jumpet han opp på hesten uten hjelm,men da kom stalleier fykende med en under armen:p

Frida
05-01-2008, 20:29
hvordan klarer dere og sånt fint bilde :confused:

Camilla_90
05-01-2008, 20:34
hvordan fint bilde? :p

Katrinesf
05-01-2008, 20:38
Jeg rir alltid med hjelm. Og det er jeg veldig glad for ogs&#229;, senest p&#229; mandag falt jeg av - og med ridehjelmen p&#229;, kom jeg ut av det med brudd i hodet, og hjernerystelse. Sengeliggenes i mange dager til. Vil ikke tenke p&#229; hvordan det hadde g&#229;tt om jeg hadde ridd uten hjelm.... :o

S&#229;, allid med hjelm, tar omtrent ikke av meg hjelmen for &#229; ta bilde engang ;)

Lykke93
06-01-2008, 15:46
Personen syns sikkert capsen var "Kulere" enn hjelm..ofte derfor folk ikke rir med..
Men sikkerhetsutstyr har vi ikke for å se kule ut! ;)

Bruk alltid hjelm!

Speedy As A Bullet
06-01-2008, 21:40
Bruker alltid hjelm.

stino89
08-01-2008, 12:29
Jeg bruker alltid hjelm. I løpet av mine ti år som rytter har jeg aldri sittet på en hest uten hjelm, jeg tørr rett og slett ikke, og har heller aldri hatt noe "behov" for å ikke ha den på. Jeg blir også redd på andres vegne når jeg ser folk ri uten hjelm, men det er jo igrunn deres egen sak ;)

Hetja
08-01-2008, 21:18
folk som virkelig har greie på hest rir med hjelm,, tror jeg da ;P hehe....

Josiva&Camilla
09-01-2008, 13:29
P&#229; stallen v&#229;r er det faktisk p&#229;budt med hjelm, i hvert fall p&#229; ridebanen. Jeg har egentlig aldri vurdert engang &#229; ri uten. Det er like naturlig at jeg tar p&#229; meg hjelm n&#229;r jeg skal ut &#229; ri som at hesten f&#229;r p&#229; seg hodelag...

Det at mange dressurryttere rir rundt uten hjelm og unskyldningen er at de jo ikke starter med hjelm, men med hatt, syns jeg er litt tynn. De fleste ulykker skjer jo nettopp p&#229; trening og dermed syns jeg hjelm er en billig forsikring. Men hver enkelt m&#229; jo f&#229; gj&#248;re som de vil! ;)

HanneBF
09-01-2008, 15:01
(i hodet sitt altså..)

Ja Lopke, sånne som mig...:P

imma
12-01-2008, 13:45
sisst jeg red med caps endte det med helikopter tur ut til bergen sykehus og 1ukes opphold....så NEI! caps beskytter ikke hode;)

har hjelmen trødd over hode på når jeg skal ut og ri nå:p

Elis&Merita
14-01-2008, 09:17
Har alltid hjelm, har aldri vurdert &#229; ri uten! Men n&#229;r jeg kj&#248;rer, hender det at den blir hjemme..

Hanna
14-01-2008, 09:52
rir alltid med hjelm.. uansett.

er p&#229;budt for alle p&#229; stallen v&#229;r, uansett om du er voksen eller GP-rytter eller whatever. En periode begynte folk &#229; synes det var t&#248;ft &#229; ri uten, s&#229; Lise (stallmesteren) kjeftet p&#229; dem. Da kom en av "ponnipappaene" og skjelte ut Lise, for "hun hadde jo ikke noe med hva hans barn red med"!! :shock: g&#229;r det an!

Hanna
14-01-2008, 09:55
Er ikke hjelm påbudt da?
Trodde jeg.. :p

det burde det vært - hadde spart sykehusene og myndighetene for endel penger, tror jeg ;)

det første de spør om når man kommer inn på legevakta etter et fall, er "brukte du hjelm?" hvis ikke, må man ta masse scanning av hjernen og sånt, fordi det er MYE større sjanse for skade da.

RebeccaK
14-01-2008, 14:29
Jeg er litt slakk p&#229; det n&#229;r jeg kj&#248;rer. Dvs. jeg kommer p&#229; det n&#229;r jeg har dratt fra stallen og kj&#248;rer ikke tilbake for &#229; ta p&#229;.

Men n&#229;r jeg rir, s&#229; er det alltid med hjelm. Det har vel hendt 3 ganger i livet mitt at jeg har sitti p&#229; hest uten hjelm. Har jeg glemt den, s&#229; henter jeg den.

Nimbus
14-01-2008, 16:09
Jeg har ikke engang hjelm... :oops:
Føler egentlig at det er like viktig når man håndterer hester fra bakken. Jeg faller aldri av hester (vel, hittil, men klart, en gang må være den første). Jeg synes bare det er fryktelig ubehagelig med hjelm. Jeg bruker ikke hjelm på sykkel eller ski heller, jeg bruker ikke sikkerhetsbelte i bil i land hvor det ikke er påbudt, jeg spiser godteri iblant selv om jeg vet at det er farlig, jeg trener ikke så mye som jeg burde.

Selvsagt kan jeg falle av hesten og dø, eller bli grønnsak (satser i så fall på det første). Kanskje jeg blir påkjørt av en bil i kveld eller kanskje flyet mitt faller ned til helgen. Man kan ikke gå rundt og være hysterisk redde for alt mulig. Det er vel like stor sjangs for å brekke nakken som å knuse skallen hvis du har et stygt fall, og da hjelper ikke hjelmen. Helt fint at folk vil bruke hjelm selv, men jeg synes det grenser mot hysteri å insistere på at andre voksne mennesker må bruke det.

Men at det hadde vært lurere å bruke det? Joda, helt klart. Skal kjøpe meg en snart, men kommer nok ikke til å bruke den hver gang jeg rir likevel.

HanneBF
21-01-2008, 14:58
Føler egentlig at det er like viktig når man håndterer hester fra bakken. Jeg faller aldri av hester (vel, hittil, men klart, en gang må være den første). Jeg synes bare det er fryktelig ubehagelig med hjelm. Jeg bruker ikke hjelm på sykkel eller ski heller, jeg bruker ikke sikkerhetsbelte i bil i land hvor det ikke er påbudt, jeg spiser godteri iblant selv om jeg vet at det er farlig, jeg trener ikke så mye som jeg burde.

Selvsagt kan jeg falle av hesten og dø, eller bli grønnsak (satser i så fall på det første). Kanskje jeg blir påkjørt av en bil i kveld eller kanskje flyet mitt faller ned til helgen. Man kan ikke gå rundt og være hysterisk redde for alt mulig. Det er vel like stor sjangs for å brekke nakken som å knuse skallen hvis du har et stygt fall, og da hjelper ikke hjelmen. Helt fint at folk vil bruke hjelm selv, men jeg synes det grenser mot hysteri å insistere på at andre voksne mennesker må bruke det.

Men at det hadde vært lurere å bruke det? Joda, helt klart. Skal kjøpe meg en snart, men kommer nok ikke til å bruke den hver gang jeg rir likevel.

Er som og høre min egen stemme inne i mit eget hodet...
men jeg har da hvertfall købt hjelmen, kunne være jeg pludselig skal ri en LA på et stevne en gang... (men i Dk kan jeg jo også ri med hatt i LA)

Chevaleresse
21-01-2008, 17:02
Bruker alltid hjelm. Hadde det ikke vært for hjelmen så hadde jeg vært død eller grønnsak. Gikk rett på knotten i asfalten så hjelmen sprakk engang... Slapp unna med skikkelig hjernerystelse.

Mvh Torill

HanneBF
21-01-2008, 18:48
Bruker alltid hjelm. Hadde det ikke vært for hjelmen så hadde jeg vært død eller grønnsak. Gikk rett på knotten i asfalten så hjelmen sprakk engang... Slapp unna med skikkelig hjernerystelse.

Mvh Torill

Godt det gikk bra med deg!!! :)

lil_julie
21-01-2008, 19:09
Jeg har ridd uten hjelm to ganger, (som jeg husker).
Ene gangen endte jeg opp med og ri Bonita, (ung ponni, som jeg absolutt ikke burde ri uten hjelm, selv om det somregel g&#229;r bra). Helt tilfeldig at jeg havnet p&#229; hesten. Hjalp hun ene lille jenten som hadde henne, og Bonita begynte og tulle seg. Hjelmen til lille jenta passet ikke meg, s&#229; jeg red henne noen runder for og f&#229; henne litt mer sammarbeidsvillig.

Andre gangen var jeg p&#229; leierut sammen med en annen i stallen, og kj&#230;resten hennes som gikk ved siden av. Leide med hodelag, og fikk vondt i ene foten, (skjer noen ganger, har noe muskelgreier) s&#229; han l&#248;ftet meg opp&#229;, og jeg red ned. Da den hesten som er den siste til og reagere p&#229; noesomhelst.

Har aldri vurdert og legge igjen hjelmen i stallen, n&#229;r jeg g&#229;r ut med planer om og ri, da er den alltid med. Min hjelm er kjempegod og behagelig, s&#229; har ikke noe imot den.

Karen
21-01-2008, 19:16

Er egentlig enig i deg der, mye hysteri rundt det. Alt kan skje, med eller uten hest, når som helst.
Men samtidig det bra hjelmen er oppfunnet, og at den faktisk blir brukt så mye som den gjør. Og skulle man være uheldig å lande på hode (som f.eks Torill) hadde man vært ganske død uten hjelm.

Sirkusprinsessa
21-01-2008, 19:24
Jeg bruker alltid hjelm når jeg rir her hjemme, men skal innrømme at på cirkuset er det svært dårlig med hjelmbruk.
Jeg ser på det som en selvfølge at jeg ikke skal bruke hjelm under forestillingen, men jeg bruker det heller ikke under trening. Jeg har egentlig ikke noen grunn for å ikke bruke det, men jeg elsker å ri uten, selv om jeg er fullt klar over konsekvensene for det. Har falt av mange ganger under trening og forestilling på cirkuset, men aldri skadet noe annet enn ryggen. Men det kan selvfølgelig skje...

Kristin93
11-03-2008, 20:43
Selv hadde jeg nok valgt og ridd med hjelm for å si det sånn ;)