PDA

Se full versjon : Feite opp hest

Hönnu
30-03-2007, 12:54
Noen som har noen gode råd for å feite opp islandshest? Hva med betfôr? Gir mye høy, og gull i tillegg, men hesten er tynn..

Noen som vet?

Vilde
30-03-2007, 12:57
Har du kontroll på tenner, markkur og slike ting? Hvor mye får hesten din av hva?

Hönnu
30-03-2007, 13:02
har kontroll på alle de tingene ja. hun er helt frisk, nylig hatt veterinær på henne.

hun får 1/2 - 1 liter gull hver dag og 5-6 kg høy

Catharina
30-03-2007, 13:03
Prøv og gi mer høy? :) Fri tilgang?

Drue
30-03-2007, 13:05
Gi den så mye grovfor den vil ha. Gull er et for som er beregnet på hester i hard trening. Så hvis du ikke føler du trener hardt (det er det veldig få som gjør) Så ville jeg anbefalt deg å bytte til komplett eller energi. Betfor er ikke så veldig fetende. Oljer og maismel er fetende. For å øke vekten på en hest må du bare gi den flere forenheter. Enkelt å greit. Hvis du vil ha et mere utfyllende svar så send meg pm med hva hesten får av for og hvor mye du trenre osv.

Vilde
30-03-2007, 13:10
Jeg tror også jeg ville begynt med å øke høymengden. 5-6 kg høy er ikke veldig mye på en dag. Det er bedre at hesten får mer grovfor enn at den får mer kraftfor. Hvorfor gi du egentlig gull? Ser det er mange som bruker det, men det er jo egentlig beregenet for hester i hard trening. Dette skriver felleskjøpet om det selv:

CHAMPION Gull er spesielt velegnet til hester som krever store kraftfôrrasjoner for å få dekket energibehovet, eller generelt har nedsatt evne til å fordøye stivelse. Hester som er matleie eller har problemer med fôropptaket kan også med fordel gis CHAMPION Gull for å sikre vitamin og mineraldekningen.

Bobbibrown
30-03-2007, 14:04
Du kan jo gi henne Soyaolje fôret, det er fetende...

Sara&Korak
30-03-2007, 14:15
Om den er oppfulgt med både tann og ormekur så kan det jo hende kvaliteten på høyet som er dårlig. Her har vil dårlig høy så jeg gir Golden Grass i tillegg. For å få litt magemål på hesten i alle fall. Det er bedre å gi litt mer grovfôr til hesten enn den egentlig skal ha istedenfor å gi fòr lite. Husk at de også skal ha noe å sysselsette seg medi tillegg for å unngå uvaner etc.

I alle fall, Anniken B vet mye om dette ;)

Hönnu
30-03-2007, 19:40
takk for mange svar! :)

Grunnen til at jeg fôrer med gull er at hesten ikke tåler pellets. Høyet har vært til analyse, og det skulle være i orden. Tenker å prøve meg fram med olje i kraftfôret, og mer grovfor. Takk for fine svar! :)

lillekira
30-03-2007, 20:39
Ett lite tips som jeg brukte selv på to tynne hester:
Det er noen hester som ikke klarer å ta opp næring i kraftfor,når de får det "tørt".
Det vi gjorde var å bløte opp kraftfor,og blande inn "brask" av høyet.Så tiilsatte vi olje og vitaminer.Det ble liksom en slags grøt av det. Og hestene bare "este" ut.De klarte ikke å ta opp næringen i vanlig kraftfor,men oppbløtt klarte de å nyttegjøre seg av all næring i det.
I tillegg fikk de nesten fri tilgang på godt høy.Har ikke hatt problemer med tynn hest etter det;)

Jeg er ingen ekspert på foring,så ikke halshugg meg a;)
Men dette funket iallefall på vår to......

Furia
03-04-2007, 22:51
Betfor skal visst være bra...det bedre vel opptak av ting og tang i tarmene også???