PDA

Se full versjon : hva gjør jeg når en hest stikker, på best måte?

_anneh
29-03-2007, 22:52
hvis jeg leier en hest, og den stikker av.
Hva gjør jeg for å få den inn igjen, på sikrest og best måte?
Vet jeg skal gå rolig, men hva?
------------------------------------------------------------------
Jeg er ikke så flink med hest, men prøver å lære mer :)

IngvildK
29-03-2007, 22:54
Her har havre/pellets funket de fleste gangene, men en gang måtte venninna mi jage hesten inn i en av luftegårdene. :p

Astrid
29-03-2007, 23:05
Ja, kraftfor funker som regel.. Greit om man er flere for å fange en hest som ikke vil bli fanget..

Nora
29-03-2007, 23:37
Er det lurt å gi kraftforet når hesten stikker av ? Blir ikke det sett på en belønning for å stikke av ?

Astrid
29-03-2007, 23:42
Om man ikke får tak i den på annen måte, så ja..
Men man kan også se på det som en belønning for at den lar seg fange ;)

Sagitaria
29-03-2007, 23:42
Nora, hvis den får det etter å ha kommet til deg, så er det vel ikke det?

Sol
29-03-2007, 23:43
nei jeg tror det blir en belønning for å komme til deg. hester ressonerer ikke som mennesker. Men i utgangspunktet ville jeg vel bakketrent hesten, forlangt respekt og fått den til å slutte med å stikke. når hesten først har stukket av har man egentlig bare to reelle valg: man kan enten smiske hesten sin tilbake til seg, eller man kan (om forholda er trygge9 jage den lenger vekk, og dermed ta fra den gleden ved å stikke av. ikke no kult å stikke av om det betyr at man må JOBBE kan skjønne. det er vel den metoden jeg tror funker allerbest på sikt, men den kan jo ikke alltid gjennomføres om feks hesten er på tur ut i farlig miljø, som feks en bilvei eller no..

RenateSJ
29-03-2007, 23:49
Nei, det blir belønning for å komme tilbake;)
I en krisesituasjon kan det være greit å bruke kraftfor.. Sånn ellers, ikke se rett på hesten. Still deg heller litt med skulderen til, og se ned.
En ting som hender funker med meg er å gå mot hesten, når den ser på meg stopper jeg og snur meg halvveis vekk. Når hesten snur seg, går unna igjen så snur jeg meg og går mot den osv.
Kroppspråket er sånn ca "høyreist" og litt frempå når jeg går mot, og avslappet og litt lut i skuldrene når jeg stopper og snur meg.

Som sagt, ikke alltid det er det letteste å bruke i en krisesituasjon

RenateSJ
29-03-2007, 23:55
nei jeg tror det blir en belønning for å komme til deg. hester ressonerer ikke som mennesker. Men i utgangspunktet ville jeg vel bakketrent hesten, forlangt respekt og fått den til å slutte med å stikke. når hesten først har stukket av har man egentlig bare to reelle valg: man kan enten smiske hesten sin tilbake til seg, eller man kan (om forholda er trygge9 jage den lenger vekk, og dermed ta fra den gleden ved å stikke av. ikke no kult å stikke av om det betyr at man må JOBBE kan skjønne. det er vel den metoden jeg tror funker allerbest på sikt, men den kan jo ikke alltid gjennomføres om feks hesten er på tur ut i farlig miljø, som feks en bilvei eller no..

Enig der. Med Matilda fx hadde jeg tatt sjansen på en liten "jaging", da hun er trent på oppkall og som regel kommer hvis jeg sier hun må jobbe om hun ikke hører.

En annen ting, har man en hest som stikker ofte kan det hjelpe å leie den i en lang line, så man har større sjanse til å holde igjen

Sagitaria
29-03-2007, 23:58
Noe jeg har brukt å gjøre på enkelte, er å feste leietauet i siden på grima istedet for under haka. Da er det lettere å få dem på "volte" istedet for at de løper avgårde. Ellers så er jeg ikke så forferdelig plaget med det, drøssevis av hingster her, og noen hopper som støtt og stadig er brunstige, men gutta vet å oppføre seg... :) Mystisk.

Sol
29-03-2007, 23:59
Renate skrev:"En annen ting, har man en hest som stikker ofte kan det hjelpe å leie den i en lang line, så man har større sjanse til å holde igjen"

Jepp1 om man kan klare å få dreid den rundt på en volte, og bruke enden av tauet til å drive den litt rundt med da, frister det som regel ikke til gjentakelse med det første.

Tror det aller nyttigste jeg lærte på kurs med ellen O. i høst var nettopp viktigheten av alltid å ha et langt leietau på hesten når man skal gå litt. kommer aldri mer til å tusle avgårde med et på 110cm etter å ha sett nytten av et på 3,5 meter!

Drue
30-03-2007, 00:00
lei på små inngjerda områder til hesten blir trygg. Da kan du gi den kraftfor eller annet for at den har lyst til å bli hos deg og ikke løpe bort. HAr det problemet med en jeg har. Går greit her hjemme, men når hu kommer bort er hu et herk. Hu er bare en avlshoppe da så hu er bare på tur en gang i året. og tro meg. Det er nok. Trener jevnlig her jemme da.

Sagitaria
30-03-2007, 00:04
borteeeee

RenateSJ
30-03-2007, 00:05
Vi leier alltid med minst 3,5 meter
Skal vi leie tur er det med taugrima og tau i longeringsline-lengde.

Hvis hesten setter nakken imot (og man ikke har bitt på den) så kan man og med fordel slippe litt ut og rykke tilbake for å få den stoppa. Å bare dra alt man har om den spenner halsen er nytteløst

RenateSJ
30-03-2007, 00:06
Hmm, Ellen O. har visst aldri vært på travbanen på en løpsdag med hingst, har hun? :p For der kan gjerne gutta (for ikke å glemme den vel kastrerte lynis, som er så spretten som aldri før på banen) røre litt mer på seg vet jeg..

(jadajada,vet det ikke er det samme, jeg bare måtte kommentere det..det er jo ikke ALLTID lange tau er fint..:) )

ehm.. den sjønte jeg ikke
Er det bedre å måtte slippe hesten da?

Sol
30-03-2007, 00:08
Nei dette skjønte ikke jeg heller. om du har en meter tau eller tre spiller jo ikke noen rolle, du holder jo tauet like kort uansett.. men med tre meter har du et sekund mer å hente hesten inn igjen på før du ikke har mer tau.. om du skjønner..

Sagitaria
30-03-2007, 00:08
ÆSj. misforstå meg bare...

RenateSJ
30-03-2007, 00:12
Nei Lisa, vil forstå
Men da må du forklare nærmere hvorfor et langt tau gjør det verre med en spretten hingst på løpsbanen

Sol
30-03-2007, 00:18
ja, for jeg har aldri vært på travbane med spretten hingst1 vi er jo her for å lære ting vi ikke kan, så ikke stikk avgårde da!!!:)

Sagitaria
30-03-2007, 00:23
Okei. På banen er det alltid massevis av hester, og massevis av folk. Ikke alle folkene kan forutse at det er en hingst som kommer trippende,hoppende,hylende. (skulle være ganske tydelig, meeeen... ;)) Og når du da har dette lange tauet da, og tenker at du kan slippe ut bare litt til - kan skaden være skjedd. De ekstra cm kan gjøre stor skade- bein går ganske raskt gjennom luften, og da er det bedre å ha det korte tauet som du holder rimelig godt tak i, og har hesten ved din side til all tid. Har vært borti gamlinger som kommer sullende med merra rett foran nesen på hingstene. Da er det ikke snakk om å forlenge tauet - da er det innkorting PRONTO. såh.. ja.. litt sånn, i de baner.

Når jeg tenker meg om, er jeg nok skadet for livet mht å passere hester på "normal" avstand. Jeg ser alltid etter en annen rute litt lengre unna :)

Sol
30-03-2007, 00:29
ok, jammen da ser jeg helt klart poenget ditt1 var det jeg tenkte, at det var noe jeg ikke skjønte... I en sånn situajon kan man jo fort råke utfor endel interessante(evt ikke) tilfeller av hauhopping med ny vri ja... HUFF!!

Sagitaria
30-03-2007, 00:32
Jah. Heldigvis er hingstene her rimelig godt oppdratt, så jeg har ikke vært blandet inn i noe farlig enda.. Men - det kan lett hende, jeg kan ikke tenke for andre også..og da vil man ikke ha 2 meter tau i handa man kan snuble i heller.
(Den verste jeg har med på banen er faktisk vallak, han går fra "nese-i-bakken-til-høyt-på-tå" på 0,5 sek..da må jeg jo bare le, siden han er rimelig dorsk hjemme :D og jammen kan han piaff også, innimellom :lol:)

Men som sagt før slettet - (knis, jeg er litt ømfiendtlig idag) så er dette et annet territorium - med andre "regler" - og derfor kanskje litt OT. :)

Sol
30-03-2007, 00:35
nei det syns jeg overhode ikke! alle nyanser ved leiesituasjoner er nyttige for alle som leier hest faktisk!

RenateSJ
30-03-2007, 00:55
Okej, da forstår jeg litt bedre hva du mente Lisa. Ingen god idè å ha en hingst svinsede flere meter fra deg...
Men fremdeles, er det ikke bedre å ha litt lengde på tauet hvis du blir overrasket og glepper? Slik at du har en hingst noen meter fra, istedet for en løs hingst?

Lene Th.
30-03-2007, 12:09
Lisa, jeg tillhører "ditt" miljø, og ser helt klart hva du mener.
Men likevel, om en har et leietau på tre meter, eller om en har et på en meter....en kan fremdeles korte inn så mye en ønsker, og være føre vàr på kortere tøm.

Og skulle da ulykken være ute, at den reiser seg eller setter nakken imot slik at en mister endel kontroll, så kan det fremdeles være bedre med litt ekstra lengde, da har en en mulighet til å klare å ta seg inn igjen....
Prøve i allefall... :lol:

Men, ofte er det ikke slike lange tau på travstallene, da må en gå til innkjøp selv. Med mindre en bruker longeringstau.

Ja...dette ble off topic... :)

Sagitaria
30-03-2007, 12:49
Mulig, mulig. Bare jeg som er så klønete som kan surre meg inn i taulengder da. slik som jeg gjorde med longelina... :rolleyes: ;)

Sol
30-03-2007, 13:21
nei ikke bare du! jeg gjorde også det før jeg lærte trikset!!

ponnitrollet
13-04-2007, 18:13
Jeg mener jo det at hester egentlig ikke skal stikke. Og jeg fanger aldri inn hesten ved hjelp av kraftfôr. Hvis Almira ikke vil komme, nei, da er det hennes problem. Det er ikke mitt problem. Jeg venter heller helt til Almira syns det er kjedelig og kommer til meg enn å drive å springe etter en hest som egentlig ikke vil komme. Almira pleier ikke stikke. Hun vet at det liker ikke jeg. Hun prøver seg selvsagt, ved å skvette og løpe, men jeg holder igjen, sier nei, så må hun gå bak. I verstefall smekker jeg til henne med tauet. Noen ganger går vi tilbake til utgangspunket, helt til hun kan det! Egentlig mener jeg at man skal ha nokså slakt tau, og heller ha et fast grep. ALDRI KNYTT FAST HÅNDA I TAUET. Det er farlig, det vet dere sikkert.

Sikkert mange som er uenig i min metode, men det driter jeg i :D:D

Mandarinhest
13-04-2007, 18:19
Som regel går hestene bare unna, hvis de er løse på gården feks. ja. Da går jeg etter de, litt fort, så tar eg tak i halen deres og går etter helt til de stopper.