PDA

Se full versjon : FK's fôr

Mathilde
26-03-2007, 23:22
Jeg ønsker at min hest skal ha en best mulig fôrplan. Jeg har desverre bare tilgang på FK's fôr, så jeg må klare meg med det. Er det noen som kan hjelpe meg å sette sammen en fôrplan til min hest?

Han veier ca. 400 kg, trenes hver dag, da 3 dager dressur, 2 dager tur, 1 dag longering, 1 dag sprang. Han er i perfekt hold for øyeblikket, men jeg har bare hatt han i 1 mnd. Han er 11 år, en vallak, tysk sportsponni.

For øyeblikket får han 1/2 l betfiber, 100 g multitilskudd, 7 kg høy.

Takknemlig for svar!=)

Nina & Flight
26-03-2007, 23:32
På min gamle (ponni kat. I) gidde jeg;

Morgen:
1/2 l betfiber
1 (eller 1/2) l. havre
1/2 gull
1/2 kli

Tror det var det.. men er 1 år siden så husker ikke helt nøyaktig :)
Uansett var hun i en kjempeflott form da!

Og stortsett det samme til kvelds, alt ettersom om hun ble trent eller ikke..
Til middag pleide hun å få 1/2 l. havre og 1/2 l. gull, dette kom ann på om jeg skulle trene eller ei.
Så fikk hun jo 7-8 kg høy da.

Men egentlig hadde jeg ikke noen fast forplan.. Forte henne mer etter hvordan dagene var, hvordan hesten var, og hvordan hun ble trent.

Nina & Flight
26-03-2007, 23:34
Du kan jo høre med hva de forrige eierene gav ham?!

Mathilde
26-03-2007, 23:37
Tusen takk for svar!

Jeg bare lurte på om hva du synes om Ch. gull? Gir det mye energi?

forrige eier ga han 1 1/2 l bygg, 1 l pellets (jeg vet ikke hva slags type pellets dette er), og 5 1/2 kg høy. Jeg synes det er for lite høy, og jeg er ikke så begeistret for bygg.

JanneogTanha
26-03-2007, 23:43
6 kg høy
1/4 betfiber
olje
1/4 gull
1/2 havre

så vanskelig å si egentlig når man ikke kjenner hesten;)
men 6 kg høy bør være nåkk til en sportsponni

LisaFi
26-03-2007, 23:44
Jeg vil i alle fall råde deg til å ligge unna pellets, da dette svært ofte er noe hester reagerer på, og med god grunn.

For at fôret skal få lang holdbarhetstid, tilsettes kunstig framstilte antioksidanter, som rett og slett virker som gift på hestens lever.
Nå er det selvsagt forskjell fra hest til hest hvor mye de "tåler", men man kan generelt si at dette er lite sunt.

Mathilde
26-03-2007, 23:48
6 kg høy
1/4 betfiber
olje
1/4 gull
1/2 havre

så vanskelig å si egentlig når man ikke kjenner hesten;)
men 6 kg høy bør være nåkk til en sportsponni

Jeg likte det forslaget, men dette er en noe heit hest, går denne energien han får til hodet på han tror du?

Edit; Hvor mye olje? 1-2 dl eller mer?

Anniken B
27-03-2007, 00:27
Hvorfor bytte hvis han fungerer på det han får..? Ikke alle hester trenger kraftfor, om han fungerer greit uten ser jeg ingen grunn til å gi han det. ;)

Om du vil gi han litt ekstra energi men vil unngå stivelse kan du gi han litt olje.

Har du analyse på grovforet?

~Anniken

Mathilde
27-03-2007, 07:22
Hvorfor bytte hvis han fungerer på det han får..? Ikke alle hester trenger kraftfor, om han fungerer greit uten ser jeg ingen grunn til å gi han det. ;)

Om du vil gi han litt ekstra energi men vil unngå stivelse kan du gi han litt olje.

Har du analyse på grovforet?

~Anniken

Jeg har ikke analyse på grovfôret, hvordan skaffer jeg det?

juliekj
27-03-2007, 08:15
Jeg har ikke analyse på grovfôret, hvordan skaffer jeg det?

analycen.no (http://www.analycen.no/grovfoder.asp) utfører høyanalyser...

JanneogTanha
27-03-2007, 10:23
da bør du hværtfall kutte ut havren jeg skrev.så går det nokk fint med det jeg har skrevet fra før. begynn SMÅTT med oljen.med en liten dråpe.så tilslutt kan du være oppi ca 2 dl:)

Ingvild
27-03-2007, 10:40
Ta kontakt med landbrukskontoret der du bur, dei veit om lokale aktørar som tek fôranalyse.

Nina & Flight
27-03-2007, 17:12
Tusen takk for svar!

Jeg bare lurte på om hva du synes om Ch. gull? Gir det mye energi?

Var fornøyd med gull`en fordi det er en blanding uten pellets hvis jeg ikke husker feil. Den er spessielt rettet mot hester i hard trening og konkuranse hester fordi den gir mye energi hvis jeg ikke tar helt feil.. Men nå skal ikke jeg drive å bable om noe jeg ikke har helt peiling på :)

Bytta den ut mot havre, den var dyrere, men den var verdt det! Ialefall etter så mye dårlig havre som det var den perioden :)

Men det står nok endel om CH gull på FK`s nettsider og den lille "hesteforboka" hvis du har den :)

Hilde
28-03-2007, 12:07
Du har jo tilgang til Eggersmann også...

Mathilde
30-03-2007, 16:07
Du har jo tilgang til Eggersmann også...

Hvor?

Hilde
30-03-2007, 21:00
Hos meg i Haugesund :)

Wilisia
30-03-2007, 21:04
FK foret funker jo det. Hadde byttet hadde jeg hatt problemer med hesten, men funker det fint hadde jeg fortsatt ;-) Skjønner at det er mye bedre og sånn på markedet, men Roxanne lider i alle fall ingen nød! Uansett, er det pellets i energi? Hva er farlig med dette?

Nina & Flight
30-03-2007, 21:46
FK's energi er pellets formet ja..
Det er ingenting som er farlig, kun at det er mye stivelse i det, og noen hester reagerer mye på stivelsene ;D :)

Mathilde
30-03-2007, 22:52
Hos meg i Haugesund :)

Så flott da! Har du greie på fôret og slikt, og kan anbefale meg hva min hest trenger, og hvor mye? Hva koster dette fôret?

Hilde
30-03-2007, 23:31
Send meg en mail med opplysninger om hesten. -hilde.narheim@chello.no- (ta bort strekene forran og bak.)