PDA

Se full versjon : quick hitch ??

Anette
26-03-2007, 14:52
Jeg har nettopp kjpt en roadcart, og holder p kjre inn hesten min. Fra fr av har jeg en lettsele, men den passer ikke til hesten, s jeg leter etter en ny... Kikker litt p nettet etter en ny sele, og der er det skrevet mye om quick hitch, men jeg finner ikke mye informasjon om det. Fordeler og ulemper? Gr det ann montere slike fester til en gammel roadcart?

Karoline og gutta
26-03-2007, 15:29
quick hitch er mye greiere å ta på og av en vanlig surresele:) Bruker iallefall litt kortere tid;)
Du får kjøpt fester som du sjøl kan montere på egen vogn:)

Anette
26-03-2007, 23:11
Takk for svar! Tror jeg får ta meg en tur til hestebutikken og få noen råd jeg :)

Sabina & Pedro
27-03-2007, 00:38
Ingen travfrelst - null peiling. Men en tanke gr at ved QH s ligger ikke vognen like stdig som ved surresele. Leste det en eller annen plass.. Har lust kjpe snn selv igrunn.

Disse festene man kjper utenom, m man allikevel feste QH selen i de standard vogn festene - yene, eller hva dem kalles? Vognen (speedcart) jeg skal kjpe har ikke disse, s jeg m ha et xtra sett med surre reimer s da slipper man feste selen i vogn yene men jeg tror jeg vil fle meg litt uvel, og ettersom det er unghest. S skal se om onkel kan f sveiset noe eller festet noe skikkelig. Eller kan man gjerne fes kjpt noen yer ogs? *haha* eller er det sveising som m til, eller mest optimale? *stjele trd, beklager*

Karoline og gutta
27-03-2007, 12:57
Du må vel sveise på sånne øyner regner eg med:) Men det er vel ikke verdens største jobb viss du har en sveisemann på lur:p

LisaFi
27-03-2007, 15:52
Eh, nei, QH festene skrus fast på draget, ikke i noe annet.

Men skal du kjøre noe som er tyngre enn en speedcart, ville jeg ikke anbefale QH. QH er praktisk og greit, men ikke like stødig som vanlig surring, og er ikke like fint for hesten i variert terreng, om vogna er tung.

Harneshaug
27-03-2007, 16:39
Da passer de feks ikke som feste til Roadcart? Tenkte å kjøpe meg en turvogn og enkel sele til Ulskaug bare for å ha til variasjon i treningen og syntes disse QH festene så så lettvindte ut...
Om jeg får låne tråden litt (gjerne LisaFIi om du er innom), jeg lurte på om det går fint å kjøre med arbeidssele? MÅ man ha brystsele?
Vi har jo denne digre eh... rotete eiendommen vår :lol: og da tenkte jeg at jeg kunne bruke Ulskaug til litt "traktorjobb"?
Han er så rolig og stødig og sterk, tenkte å flytte litt tømmer, prøve å pløye og harve litt?
Er ikke det bra trening for en slik stor sterk kar?
Har fått tak i en ett-skjærs-plog som en gammel hestekar kom og gav meg.
Hadde vært så artig å kunne gjøre litt andre ting enn bare å ri...
Noe utstyr å anbefale? Sele el vogn, gjerne brukt i pen stand....

LisaFi
27-03-2007, 16:57
Arbeidsssele går vel finfint det!? Ingen grunn til at det MÅ være brystsele!? Vi trener (eller eh, trente heter det vel) en god del i arbeidssele og tung roadcart før vi flyttet sørover, vi.

Det som er med QH er at om vogna blir tung/ presser på i ned eller oppoverbakke, så vil QH festene på sela "vri" seg, og presse mot hesten og lage litt ubalanse. Derfor ikke så velegna til "tyngre kjøretøy".

Store sterke karer liker ofte "mannfolkarbeid" veldig godt - det er også litt av moroa med å ha en slik "multitaskingponnis" - les kaldblodshest som er innkjørt og innridd- man finner stadig nye bruksområder til dem. :D

Arbeidssele og en stødig roadcart (fordel: plass til to i- måneskinnstur med Frank??) er jo et godt utgangspunkt, sela kan du jo også bruke til evt ordentlig Arbeid...

Lå forresten en roadcart ute til slags på en eller annen nettside til 3000 nå. Riktignok i Kristiansand, tror jeg, men det går da transporter både hit og dit hele tida, så...

Anette
27-03-2007, 17:15
Jeg var innom hestebutikken nå ista, og mannen der sa akkurat det du sier LisaFi, at QH ikke var for tunge vogner.

Jeg kjøpte en vanlig travsele, med en haug med surringer ;) Men jeg skjønte iallefall hvor jeg skulle surre (er endeeeel år siden sist), så nå gjenstår det å få spent for vogna på hesten :D gleder meg!

Harneshaug
27-03-2007, 18:20
Å som jeg elsker dettte forumet med så mange flinke folk som hjelper villig vekk!!
Tusen tusen takk Lisa og takk Anette for lån av tråden (-;