PDA

Se full versjon : tips og råd under innkjøring av hest?

Anette
22-03-2007, 19:27
Jeg holder på å kjøre inn hesten min nå. Har tømmekjørt han endel, og han lystrer fint og er veldig rolig og komfortabel med å ha meg "bak". Lurer på hvordan jeg nå skal gå fram, og hva som er lurt å gjøre før jeg spenner han for vogn? Og når er han klar for å bli spent for?

Alle lure triks og tips taes imot med takk, for selv om jeg har kjørt litt hest, har jeg aldri kjørt inn en hest selv ført...

Mari
22-03-2007, 19:31
Du kan se litt mer i forumet her, ligger allerede en god del tråder her om akkurat dette. Ønsker deg lykke til, og husk: Skynd deg langsomt!!

crusabell
22-03-2007, 21:34
hva med å sette på noen løse drag? :)
evt henge på noen stokker så han blir vandt med å ha noe på sidene..

stallflua
22-03-2007, 21:58
Tømmekjøre med løsedrag, dra dekk og syrekanner ( for mest mulig bråk ). Tømmekjøre hesten inn i vogna, mens du stiller deg i vogna og hopper og spretter så den bråker mye.. Alt som kan gi bråk og styr bak og rundt hesten er bra... jeg fixa meg et langt tykt tau som jeg festa i selen. Dette dro jeg mellom bena, over ryggen, festa ting og tanger etter + at jeg " hang " meg i det, slik at jeg la vekt på selen...

tebj0
22-03-2007, 22:14
Jeg holder også på å kjøre inn hesten min. Hun er nå ganske klar for å settes foran vogna, men siden jeg aldri har kjørt inn hest før så har jeg brukt ganske lang tid på dette og jobbet fremmover med musskritt;)
Begynte først å tømmekjøre, jobbet med kommandoer, holdt/halparader o.l Så begynte jeg å venne henne til å ha ting som "hang og slang" litt rundt henne. Kastet tømmene over ryggen hennes, inntil bena, på brystet, hodet osv. Når hun var komfortabel med dette så begynte jeg å venne henne til å brak bak seg. Tømmekjørte samtidig som noen gikk bak og skramlet med noe. Så gikk vi videre med å legge vekt på selen, fint å bruke et stort dekk f.eks. Så begynte vi med løse drag.. Tok dette veldig sakte, hun syntes ikke dette var spesielt kjekt første gangene, men jeg jobbet mye med å få henne til å skjønne at med en gang hun stoppet å gå så ville skramlet bak henne også slutte;) Dette har jeg fått mye igjen for senere for hver gang hun har litt redd eller usikker så har hun stoppet rett opp i stede for å rase av gårde. Nå jobber vi med faste drag, har tømmekjørt henne med det, gått litt på volter for at hun virkelig kjenner at dragene kommer litt inntil bena hennes og det har gått overaskende bra... Kan nå løfte dragene og slippe dem rett ned igjen uten at hun leer et øre. Kan også løfte dem oppunder magen hennes, bakbena etc.. Hun er helt fortrolig med det. Nå i påsken så er planen å få vogna på henne. Er veldig spent og håper at ting går like bra nå også. Har en liten tanke om at det må være "bedre" for hesten å trekke vogna enn dragene, for dragene er jo lave og legger seg mer inntil bakbena en det vogna kommer til å gjøre.. Om hesten er like enig i den tanken gjenstår jo å se da:lol:
Vel... uansett.. sånn har jeg gjort det. Jeg har ikke kjørt inn noen hest før, og er jo heller ikke ferdig. Det skummleste gjenstår;-) men har lest bøker om emnet fått en del gode tips her på forumet og har også hatt flinke folk å rådspurt meg hos. Har som sagt jobbet meg sagte fremover. Ikke jobbet lenge om gangen, og for hvert fremskritt så har jeg gitt meg med en gang og rost hesten masse gjennom hele prosessen.
Lykke til med innkjøringen.. Det er faktisk utrolig kjekt å holde på med... Kan også anbefale boken til lene kragh dressurkjøring tror jeg den heter.