PDA

Se full versjon : Barokkridning - hva er det?

Mathilde
21-03-2007, 23:59
Jeg er blitt litt nysgjerrig på barokkridning, men hva er det, og hva går det ut på?

Hanna
22-03-2007, 00:01
hvis du klikker på linken til bloggen min under her, så er det en blogg som heter "barokk/klassisk ridning/akademisk ridekunst" eller noe i den dur, der har jeg forklart litt om hva jeg tror det er iallfall ;-)

Aina
23-03-2007, 13:09
huff...når folk spør om det, så er det veldig vanskelig å forklare, for det er jo så utrolig mye som egentlig skal forklares. Står masse info om det på www.barokkridning.no

Hanna
24-03-2007, 00:12
ja ikke sant.. lettere med sprang og sånt :p

Aina
28-03-2007, 00:10
he he ja....:lol: barokkridning er et greit omfattende tema med mange mål og hensikter. hovedmålet rent praktisk er vel å kunne ri med enhåndsfatning på kandar, og få hesten til å prestere mest mulig med minst mulig. Man legger hovedvekt på å trene hesten myk og smidig, og sterk. Samt å få hesten til få bakbena fram under tyngdepunktet for å avlaste frambena, og for å få hesten til å søke fram og ned. Videre kan man sette seg egne mål med ridningen.

I starten jobber man veldig mye med bøyning på volter, og versader og travers. Disse øvelsene er grunnleggende for at hesten skal bli sterk og myk, noe som er viktig i videre utdanning. man jobber også med å forbedre hestens selvtillit, og vil aldri kreve mer av den en hva den selv kan klare. I tillegg til dette kan treningen bidra til at hesten får mindre belastnignsskader på sener og ledd, og det forhindrer låsninger og kissing spines.

Treningen er også basert på hestens anatomi. Man lærer på kurs om hva som skjer inni hesten ved ulike øvelser, noe som gir en bedre forståelse av hesten.
Med denne form for trening vil hesten være ridbar og frisk og fin i mange mange år. Denne treningen passer for alle hester og ryttere uansett alder, rase og nivå. Alle har godt av det.