PDA

Se full versjon : Ufokusert og vimsete...

htj
21-03-2007, 00:01
Naste er ganske vimsete av seg, og vil helst være med på alt det andre når vi holder på. Noen øvelser/annet jeg kan gjøre for å få henne mer fokusert på meg? Har hørt at å få henne til å gjøre noe tungt/kjedelig hvis hun er ufokusert, men skjønner hun da at det er fokus jeg vil ha?

MariaR
21-03-2007, 23:59
Åh, lurer jeg også på, siden Prinsessa er ganske vimsete og fjærn av seg!

Thea og Ronja
22-03-2007, 07:44
Hmmm jeg vet jo ikke, men masse "leker" både på bakken og ryggen skal vel hjelpe med sånt? Jeg kjøpte en bok som heter Bakkearbeid, gøy for både hest og rytter - eller no sånt:rolleyes: Og den var kjempe bra:DHar lært masse!! Og det skulle vel gjøre hesten mer konsentrert over det den skal gjøre? Bare et tips altså;)

Maria
22-03-2007, 09:07
Å? Hvor fikk du kjøpt den? :)

Hege
22-03-2007, 12:10
Jeg har en relativt ung hest og av naturlige årsaker er hun litt vimsete:)
Men når jeg rir, krever jeg av henne av hun at hun må være fokusert og høre på meg. Om hun mister konsentrasjon i feks et hjørne, da tar jeg en mindre volte til hun faller til ro. Videre er det kjempe viktig å motivere hesten og at treningen ikke er ensidig. Min baby har blitt mye bedre, men det tar TID å feks etablere et forhold der hesten respekterer at rytter skal ha fokus i 1 time. På min er det i tilegg til at hun er ung, snakk om lite respekt, men det har kommet seg! Er som regel kun i oppvarmingen hun ser spøkelser osv, men etter ca 20 min skjønner hun "tegninga" og er 100% med meg. Det er herlig det:)

Sol
22-03-2007, 15:19
Jeg jobber veldig lystbetont med hester som ikke kan så mye, eller som jeg ikke kjenner. Jeg ber om at de skal ha fokus på meg, men jeg prøver å ikke lage langdryge kjedelige rutiner. jeg gjør forskjelleige ting i veldig korte økter. etterhvert vil de aller fleste hester markere ting de liker bedre å gjøre enn andre. da begynner jeg å gjøre disse favorittene som avkobling til det hesten syns er vanskelig. På den måten blir økta seende ca sånn ut: oppvarming, konsentrasjon, moro, repetisjon, pause, konsentrasjon, moro repetisjon, avslutning..

Thea og Ronja
22-03-2007, 16:15
Å? Hvor fikk du kjøpt den? :)

Hmmm hva heter den bokhandelen da mon tro...*tenke*.... Er ikke sikker altså, men tror bokhandelen heter Tanum eller no:p

Falo
02-04-2007, 00:12
Samme hvilken bokhaldler du handler fra...

Bare gå å be om at de bestiller en til deg, det gjorde jeg. Bakkearbeid er foressten en veldig bra bok ja!

Natalie_s
02-04-2007, 09:55
Har du prøvd klikkertrening? Det kan jo være motiverende for enkelte hester:)

Sol
03-04-2007, 01:06
Før man begynner med klikker tror jeg det er en ide å etablere et tydelig lederskap.. hadde det vært etablert hadde vel hesten vært litt mer fokusert!

Ingvild
03-04-2007, 14:00
Du kan få boka på Haugen bok sin nettbutikk, www.haugenbok.no (fri levering).

htj
03-04-2007, 15:29
Men jeg har bestemt meg, ikke klikker... Det kan sikkert være bra for noen hester, men det er ikke den type forhold jeg vil ha. Har fått henne mer fokusert nå. Jeg brukte på en måte fasene for å få henne fokusert. Først sa jeg "fokus", så knipsa jeg mens jeg sa det samme, så nappa jeg litt i leietauet i den retningen jeg skulle ha fokuset mens jeg sa det, og til slutt hoppa jeg og var helt gal. Nå trenger jeg bare å si fokus(hvis hun er fokusert da:p heheheh) og hun kikker på meg;)