PDA

Se full versjon : Vil ikke gå alene på tur

Malinas
20-03-2007, 18:12
Fôrhesten min fungerer bra på tur sammen med andre hester, men av og til må jeg ri alene, og da slår hun seg helt vrang. Vi kommer oss ikke langt fra stallen før hun begynner å rygge, løfte frambeina, bukke og gå sidelengs. Det er så å si umulig å komme seg framover. Hva kan grunnen være til at hun er sånn, og hva kan jeg evt. gjøre for å få henne til å fungere?

Hun er heller ikke særlig flink til å gå først i rekka på tur sammen med andre.

Sol
20-03-2007, 18:20
For meg høres det ut som din hest ikke har så veldig god selvtillit, og at hun derfor er engstelig for å være "turleder" både med andre bak, og aleine på tur. Om det er sånn, så er det ditt ansvar å gi henne den selvtilliten hun trenger før du tar henne ut på tur aleine. Fram til det er på plass, er det like greit å ikke ri henne aleine, men la henne få gå bak en hest med mer selvtillit enn henne.
For å være i stand til å gi en hest selvtillit på dette området, som på alle andre, må du være sikker på at hesten stoler på deg. Om du veit at hesten stoler på deg i alle andre situasjoner, har du et godt utgangspunkt. Da må du planlegge bittesmå turer som dere kan enten leie eller ri, som det garantert ikke skjer noe skummelt i begynnelsen. Etterhvert kan du sørge for at det skjer noe skummelt(feks blafrende plaspose, gående person ut av skogen, en bil som starter) Ting som u veit når skjer, men som hesten ikke veit. på den måten er du avslappet når det "kommer" og hesten vil føle din ro.
Det krever enormt mye selvtillit å gå fra alt som er trygt, forlate flokken og gå på tur med noen du kanskje ikke ser på som en trygg leder. Selv om du veit at dere bare skal ri en times tid, aner ikke hesten noe om planene dine. For den er det akkurat som å forlate flokken for alltid. derfor må du gi den erfaring på at det kun er snakk om en veldig kort tid, før den igjen er tilbake til start!

Malinas
20-03-2007, 18:58
Tuuusen takk for svar:)

Ingvild
20-03-2007, 19:48
Sånn var Karisma også før, når vi rei på tur aleine så bråsnudde ho og galopperte heim. Det som hjalp - var å ri MASSE på tur aleine. Var ho flink, vart det ein kort tur, tulla ho rei vi lengre. Etter kort tid gjekk det heilt fint å ri aleine. Sol har også mange smarte tips! :)

absinthe
21-03-2007, 00:25
sol har alt sagt det som er å si hun ;) hehe... sånn har jeg det med hoppa mi og, men problemet er at vi trener for lite på det, hmmm.., gåtur i morra, hehe

Thea og Ronja
22-03-2007, 06:48
Ja Ronja er jo også litt sånn, bare at hun finner ut dette midt i turen!: Å HERREGUD NÅ ER VI LANGT HJEMME FRA NÅ! HJEEEELP - også stresse:pMen klarer som regel å roe henne da:)