PDA

Se full versjon : Melasse og holdbarhet

Tone
19-03-2007, 15:20
Har da en stor dunk med melasse(maursyre) som jeg fikk overta etter noen som flytta. Denne er da mange år nå så lurer på hvor lenge den er brukende til hest? Skal da sies at jeg kun bruker melasse til lunket vann etter trening for å få hesten til å drikke ihvertfall litt når han er svett:) Så sier seg selv hvor mye som brukes....

Stonesland
19-03-2007, 15:40
Hm, mitt beste tips er at du smaker på den om den er grei...Hvis korka feks ikke har vært helt på hele tiden kan den ha fått et lysebrunt lag oppå seg og smake helt forferdelig..Snakker utav erfaring, æsj!

Lopke
19-03-2007, 15:56
maursyre???? Det er da ikke det samme som melasse eller er jeg helt på jordet??

stallflua
19-03-2007, 16:40
Melasse får man i kanner som har tidligere blitt brukt til maursyre ( selfølgelig vaska og rensa). Jeg tror at melasse har ganske mange års holdbarhet, men som Stonesland skriver, har ikke korka vært på, kan den nok tape seg forere. Har selv hatt melasse stående i åresvis, og har vært like god... Bare smak på den er du usikker... synes du den smaker dritt, synes hesten det og :)

crusabell
19-03-2007, 17:02
min melasse mugla etter et halvt år bare. vet ikke helt hvorfor,mulig korka ikke var ordentlig skrudd på.

stallflua
19-03-2007, 17:13
Hmm... kan vell også være en kvalitetsfeil. Jeg hadde da tatt kontakt med selger, og klaga.

NinjaChristin
19-03-2007, 19:00
Vet vi hadde en dunk i gamlestallen, og denne sto i mange år. Vi brukte av den likevel, og merket da ikke noe skadelig med den. Smaket lakris og godt gjorde det og, og hestene fikk vel tilsvarende en eller to spiseskjeer blandet ut i lunket vann til kraftforet.

Jeg skal ikke si at dette var riktig, for aner virkelig ikke hvor lenge det er forsvarlig å bruke av den.. Bare sånn apropos hvordan vi gjorde da vi var små og skulle lage god mat til hestene :p

Tone
19-03-2007, 19:36
Tusen takk for svar alle sammen:p Tror nok ikke jeg blir å smake på klissje! Hvis jeg skal tolke på hesten sist jeg prøvde å gi melasse og vann så er dunken ferdig mann:p Hesten bare lukta på det selv med gulerøtter i bunnen og viste null interesse! Kan jo seff ha noe med at han ikke var tørst også:rolleyes:

Nei tror jeg heller skal kjøpe ny og i mindre størrelse. Satser på at FK har ca 5 L dunker:cool:

crusabell
19-03-2007, 21:04
tror ikke det finnes mindre.. værtfall ikke da jeg kjøpte. koster vel bare en hundrings for en stor en og da.

stallflua
19-03-2007, 21:31
Tonje: får han melasse ofte? ( mer en 3 ggr i uken? ) Noe av grunnen til han ikke smakte kan være at han ikke var tørst, men kan også være at han rett og slett ikke hadde lyst på....
ang mindre dunker, tror jeg nok ikke Fk har... men er der ikke noen i området du kan kjøpe sammen med da? evt en bonde i området du får kjøpt litt av eller lure til å kjøpe sammen med deg? Supert å bruke til kuer som er syke... hehe...

Annette
19-03-2007, 23:14
Fk har bare de store på 35 kg..
Melasse smaker jo godt, så smaker alltid på den=P
Vi hadde en melasse dumk i 4 år der jeg har hest, og den er der enda, og smaker like godt enda..

Tone
20-03-2007, 23:07
Gamlingen får nok ikke ofte melassevann nei- stort sett bare etter harde!?/lange turer hvor han har blitt god å svett! Mener at FK har ihvertfall hatt ca 5L dunker:rolleyes: Kjøpe sammen med andre er vel lite aktuelt da det ikke er mange som bruker det og bønder her i området? nope

Skal spørre på FK neste gang jeg er der:)