PDA

Se full versjon : Klikker, forhold?

htj
18-03-2007, 22:43
Hvis man begynner med klikker, blir det ikke litt sånn at hesten gjør trikset for godbiten og ikke for MEG? Kan klikkeren "ødelegge" forholdet?

Sol
18-03-2007, 23:02
NEI! Å bruke klikker er å belønne hesten i det øyeblikket den gjør det du vil at den skal, for så å gi den det beste den vet! Når man trener hester MÅ man bruke et belønningssystem av ett eller annet slag, ellers vil ikke hester gjøre NOE for oss. hester liker allerbest i hele verden å være sammen med andre hester og gjøre ingenting! Dette MÅ vi som jobber med dem først og fremst forstå, før vi kan lære dem noe som helst. Hver gang vi ber hesten vår om en bevegelse dominerer vi den. Vi forlanger at den skal flytte seg, eller gjøre noe annet for oss. det har ikke med lyst eller ønsket til hesten å gjøre, men om hva vi vil.
jeg tør påstå at den hesten er ikke født som gjør noe for et menneske fordi den har lyst! den gjør det fordi den oppnår goder ved å gjøre det, ikke for noe annet. ved bruk av klikker kommer godene til hesten VELDIG raskt etter at hesten har gjort det vi ber den om. dette gjør at hesten lærer fortere, fordi den lettere ser godene av å gjøre noe!
Klikker vil derfor styrke hestens syn på deg, fordi du blir en mer effektiv belønningsmaskin enn du var før. Og fordi deler av klikker-mentaliteten er at du skal slutte å tvinge, eller straffe ved negativ adferd, men heller belønne rett adferd vil hesten selvsagt se på denne metoden som en hyggeligere måte å bli dominert på enn feks bruk av tvangsmidler.

Kaja
18-03-2007, 23:08
Jeg vil hvertfall ikke at hesten skal se på meg som en godtemaskin, og fungerer greit uten godt. :p

Sol
18-03-2007, 23:11
men den ser nok på deg som en kilde til noe godt uansett hvordan du snur å vender på det.... mine hester får ALDRI noe utenom når de jobber, og når de kan en øvelse, ja da får de ikke noe for den heller, men de får en ny øvelse som de kan oppnå goder ved å gjøre.
Å tro at hesten gjør noe for deg fordi den har lyst.. hakke no tru på det gitt!

må legge til at det faktisk ikke trenger å være mat som er belønning. for mange hester er en god klørunde på yndlingsklø-stedet en vel så bra belønning som mat! Og det er det kanskje veldig mange anti-godbit-mennesker som bruker når hesten har gjort noe bra eller???

htj
20-03-2007, 22:58
Ok.. Vet ikke veldig mye om klikker nemlig. Vurderer å begynne, akkurat fordi jeg vil at hun skal skjønne HVA hun har gjort riktig, for hun er ganske vimsete, og gjør masse ting etter det jeg har bedt om. Og kanskje klikkeren kan "lære" meg å være mer konsekvent.

Sol
20-03-2007, 23:20
Jepp! Er du ikke konsekvent da, slutter den fort å virke. pass på at du bare bruker den på en kommando om gangen, ellers skjønner ikke hesten så mye..

htj
21-03-2007, 21:42
Ok, så når en ting er innlært trenger jeg ikke klikkeren til det lengre?.. Vil ikke hesten slutte å "gidde" å gjøre det da? Jeg mener hvis den er vant til å å noe for det?

Sol
21-03-2007, 22:03
syns du det er like kult nå som når du var 5 år at moren din knipser bilder og sier FLINK GUTT når du er ute å sykler??? det er sånn det på en måte blir..Når man kan en ting bra, så vil man ha ros for andre ting enn de man har gjort en rutine av... Så nå syns du kanskje det er kulere når mamma knipser bilder av deg når du trikser på snowboard?? godt nok svart?

htj
22-03-2007, 15:59
Du kan å sette ord å det!:p

htj
22-03-2007, 16:19
Men kan man bruke klikkeren til kun noen øvelser, eller må man bruke den til alt? Jeg vil ikke bruke klikkeren til ting jeg får til uten liksom..

Kaja
22-03-2007, 17:09
Går an å bruke den til bare noen øvelser ja, ting du skal lære hesten daa.

Sol
23-03-2007, 20:40
ja, jeg bruker den til ting hesten min ikke forstår så lett, eller som han kanskje ikke er så motivert til å gjøre, men ALDRI til ting som han kan protestere på fordi det er fysisk vondt eller skremmer han! Klikker er et mektig hjelpemiddel som kan få hester til å gjøre skumle, vonde, skremmende ting, og det vile jeg ALDRI utsette en hest for!

Hanna
23-03-2007, 22:38
interessant poeng, sol...

så du ville ikke brukt klikker til f.eks. å gjøre en hest trafikksikker? (bare lurer)

RenateSJ
23-03-2007, 22:44
Jeg tvinger mine til å nærme seg skumle ting. Hva er forskjellen på å be dem om det vha press/ettergift og å klikke når den tar et steg i riktig retning?

Sol
23-03-2007, 23:09
men det er skumle ting som egentlig ikke er skumle, om du skjønner forskjellen... Hesten tror det er skummelt, men det er jo fordi den har liten erfaring med det, eller den har dårlig erfaring med det.. Det blir litt anderledes om det er noe som VIRKELIG er skummelt, som faktisk kan ende opp med skader eller andre katastrofer!
Jeg bruker klikker for å gjøre bajas trafikksikker, men jeg begynner godt innenfor toleransegrensen hans. for øyeblikket vil det si at vi går ned til hovedveien, og dersom han klarer å stå stille i oppkjørselen ca to meter fra den hvite stripen mens bilene dundrer forbi, så klikker jeg! Dette er godt innenfor hans toleransegrenser, OG på et punkt hvor han ikke kan bli skadd eller skremt egentlig, fordi han tidligere har vært nærmere trafikk uten å bli alvorlig skremt, bare litt stressa..
Jeg var kanskje litt uklar på hva jeg mente, men jeg mente vel egentlig feks trening på å akseptere ting som gjør fysisk eller psykisk vondt.. som feks en sal som ikke er riktig tilpasset, rytter på vond rygg, bitt som ligger feil i munnen, gå på utrygt underlag osv..
forskjell på hva som ER skummelt og hva hester mener er skummelt.. :)

Hanna
23-03-2007, 23:22
ja, skjønner!
begynte å lure litt nå, hehe..
godt poeng! men vanskelig å skille, kanskje. hm..

htj
24-03-2007, 00:19
Men jeg tenker sånn, vil ikke klikker med for ødelegge lederstillingen litt? Fordi, hvis man er en god nok leder skal jo hesten gjøre alt for å tilfredstille lederen sin.. Og lederhesten bruker ikke mat den heller..:p

Kaja
24-03-2007, 08:27
Du vet at du bare får positive argumenter tilbake, så du får ingen bekreftelse på det du vil høre? :p

Tornado
24-03-2007, 08:45
Hvis man begynner med klikker, blir det ikke litt sånn at hesten gjør trikset for godbiten og ikke for MEG? Kan klikkeren "ødelegge" forholdet?

OT: Hvem er hesten på avataren din?! Ligner på en gammel kjenning! http://smileys.sur-la-toile.com/repository/Content/%5Eo%5E.gif

htj
24-03-2007, 16:03
OT: Hvem er hesten på avataren din?! Ligner på en gammel kjenning! http://smileys.sur-la-toile.com/repository/Content/%5Eo%5E.gif

Det er Nâste/Go For It/Lillemor(vet ikke hvem du i såfall kjenner igjen henne som:p)

Sol
24-03-2007, 22:03
men vi er jo ikke hester, vi er jo mennesker! Og vi gir jo hestene våre mat ellers også.. om du skal være lederhest må du flytte ut i stallen, passe på når hesten din hviler, sparke og bite den, jage den vekk fra maten fordi den er mindre verdt enn deg. altså JEG foretrekker å være ledermennesket til hesten min jeg, og det innebærer mat, kos og stell..
men jeg skal innrømme at for skalvise... ca 5 mnd siden tenkte jeg nøyaktig det samme som deg.. før jeg ga min matagressive nødttilåhaVELDIGkonsekventleder vallak en runde klikkertrening, og det resulterte i at ting vi har brukt tre mnd på å IKKE lære, var innlært på 20 minutter! Da slutta jeg å grubelere over saken og bestemte meg for at det var fint å være ledermenneske!!

RenateSJ
24-03-2007, 22:17
men vi er jo ikke hester, vi er jo mennesker! Og vi gir jo hestene våre mat ellers også.. om du skal være lederhest må du flytte ut i stallen, passe på når hesten din hviler, sparke og bite den, jage den vekk fra maten fordi den er mindre verdt enn deg. altså JEG foretrekker å være ledermennesket til hesten min jeg, og det innebærer mat, kos og stell..
men jeg skal innrømme at for skalvise... ca 5 mnd siden tenkte jeg nøyaktig det samme som deg.. før jeg ga min matagressive nødttilåhaVELDIGkonsekventleder vallak en runde klikkertrening, og det resulterte i at ting vi har brukt tre mnd på å IKKE lære, var innlært på 20 minutter! Da slutta jeg å grubelere over saken og bestemte meg for at det var fint å være ledermenneske!!

:tilber:

(selv om jeg noen ganger jager hestene vekk fra maten "min" )

Sol
24-03-2007, 22:50
jeg og, men det er jo egentlig fordi det KAN komme en dag da det feks ligger noe ekkelt i den maten, og det er BEHOV for å få de unna, og da er det jo litt seint å trene på det..

Kaja
25-03-2007, 01:00
Hmm.. Men hva er vitsen med fôr i klikkertrening?
Jeg føler at det blir litt "juksing" jeg.
Kommer ikke til å bruke det, fordi jeg har prøvd "kind of" klikkertrening på unghesten jeg driver med.
Ingenting galt i det men jeg følte at hun lærte ting for fort rett og slett. :p

Sol
26-03-2007, 12:15
hva er galt med at hesten lærer noen ting fort? eller tar det fra deg gleden med å streve litt for å få til? skjønte ikke helt jeg..

Therese
26-03-2007, 12:30
Jeg vil heller ha en hest som prøver og får respons, enn en som er forvirret fordi den ikke får respons. Det er bedre å gå fremover med bittesmå skritt enn å måtte gå frem og tilbake noen store skritt for hver gang.