PDA

Se full versjon : Kortison

putz
16-03-2007, 19:13
Er dere for eller imot kortison på hest mot sommereksem?
Har hørt så mye forskjellig fra forskjellige vetrinærer og også fra andre hestevandte folk, som alle har både kommentarer og råd, for og imot dette. Jeg vurderer å gi Blikar kortison for å bli kvitt den ekle sommereksemen, men hva anbefaler folket? ;)

Kurre
16-03-2007, 19:17
Som siste utvei...

putz
16-03-2007, 19:19
Som siste utvei...

enig der, det er grunnen til at det ikke er gjort tidligere - og heller ikke på min forrige eksemhest. men har fått så mange kommentarer på det, og blir så forvirret. enkelte mener det er dumt å la hestene gå med eksemdekken også..

Therese
16-03-2007, 19:20
Som siste utvei, men nå har vi funnet et mye bedre alternativ som fungerer mye bedre enn kortison :)

putz
16-03-2007, 19:20
Som siste utvei, men nå har vi funnet et mye bedre alternativ som fungerer mye bedre enn kortison :)

Hva da? :)

Karen
16-03-2007, 19:23
Jeg har ikke vært mye borti det der, men jeg tror jeg heller ville gitt hesten kortison, enn å la den gå med et eksemdekken hele sommeren. Og her er det veldig mye knott..

edit for å legge til "hvordan det er her, forhold til knott og innsekter ;)

Therese
16-03-2007, 19:33
Hva da? :)

Vaksine lage spesielt til min hest, er vel laget i Sveits eller England (vaksine laget ett sted, blodprøver analysert ett annet).

Hadde kjøpt inn eksemdekken i år, men det var ikke behov for å bruke det. Hun ble 99% plagefri (hadde et utbrudd da det gikk for lang tid mellom to sprøyter). Hun er forresten Fjording.

Kurre
16-03-2007, 19:37
OI!
Det der var interessant.
Hvem,hva,hvor mye,hvordan...eh...og evt andre spørsmål som dukker opp?

putz
16-03-2007, 19:41
og hvor ofte..?

Rosita!
16-03-2007, 19:42
Oi ja.....Vil gjerne høre mer om det...

Therese
16-03-2007, 19:50
Vi har vært i kontakt med Harstad hesteklinikk, drar dit bla. hvert år for tannsjekk, vaksine osv.. Så for to år siden tenkte vi "Oi, kanskje vi kan spørre om det syke pelsopplegget til Eikdokka og kløinga på sommeren?". Joda, han hadde misstanke om sommereksem, men ingen forklaring på hvorfor hun ikke mistet vinterpelsen 4 år på rad.

Ja, her babler jeg i vei OT allerede.
Han tok blodprøve som han sendte til enten Sveits eller England (eller kanskje det var begge?). Vi fikk tilbake listen over hva hun er allergisk mot, da de "vanlige" sommereksem problemene. Midd, knott og gud veit hva. Lang lang liste men heldigvis er det bare knott som finnes her i nord av alle de tingene.
Så satte han oss i kontakt med Dr. Baddaky (http://www.drbaddaky.no) som fikset en vaksine til oss..

Så nå har vi eksemfri hest :) Skal ha sprøyter i 6 måneder av året (slike man setter selv rett under huden). Jeg ble mektig imponert, for dette var jo bare et prøveprosjekt for vår del. Hadde absolutt ikke forventet så mye endring da de har forskjellige resultater, men nei! Vi fikk full pott! Man må være nøye med sprøytene har jeg inntrykk av, for vi gav sprøyte en dag for sent og da kom et lite utbrudd som gikk over før neste sprøyte ble satt.

Først er det sprøyter tre dager i uka og på slutten er det vel hver tredje uke eller noe. De setter opp ferdig liste og hele pakka så det er kjekt. Men man må jo nesten bare prøve, det er jo ikke sikkert at det har noen effekt på akkurat din hest.. Men det kan jo gå andre veien også! At du plutselig får en hest som koser seg på sommerstid! :D

Therese
16-03-2007, 19:59
Eller, er ikke helt sikker på hvor lenge sprøytene skal gies. Men tror det var rundt 6 måneder (mai-oktober/november).

Kurre
16-03-2007, 20:06
Interessant...Dr Badakky...fikk noe til katten derfra en gang.Dr badakkys fiskeolje.

Inemor
16-03-2007, 20:12
Jeg er generelt mot depot-kortisonen, men heller det enn manisk kløe såklart.

Jeg har hatt eksemhest i 11 1/2 år nå, så jeg føler meg temmelig kompetent på dette med eksem.
Da Dimmbrá gikk i rideleir på Furubakken ga jeg henne kortsionsprøyter. Hun trengte 3 i løpet av sommeren. Hun klødde mye mindre, så for hesten var det sikkert herlig!

Men, hun stod ikke på beite, hun fikk høy, og hun ble brukt moderat men jevnlig. En hest som går på beite villle jeg ikke gitt kortison i det hele tatt.
Kortison øker sjansen for forfangenhet (hovbensrotasjon -nei takk!), og nå har sprøyta vært på markedet noen år, og jeg har fått servert flere triste historier som for noen endte med nødslakt pga. bivirkninger av sprøyta. Man kan sikkert spørre seg om hvorfor bivirkningene ble slik på den og den hesten, men jeg vil ikke ta en lik sjanse på min lille skatt. Hun er for dyrebar for meg til det.

Jeg har endt med å ha Dimmbrá-fri om sommeren, skal sende henne til fjells. Det blir første sommeren hun reiser vekk nå, de andre har jeg vært sammen med henne. Men eksemen blir bare verre og verre. Og når dekken, salver og daglig stell ikke lenger er bra nok til å holde henne sårfri, så velger jeg å sende henne høyt opp og langt vekk hvor knotten ikke finnes. Det skal bli deilig for både hesten og mitt medlidende hjerte.

Man blir ikke kvitt sommereksem med en kortisonspøyte, men kortisonen hjelper hesten med å ikke klø (noe i blodet, antistoffer, osv). Man må fylle på i løpet av sommeren med spøyter, de varer 6-8 uker visstnok, men hvis man setter den for sent eller det er ekstremt med knott, må man ta høyde for hver 4 uke på det verste. På den andre siden; immunforsvaret på en eksemhest er i kaos hele sommerhalvåret pga. eksemen (er jo en allergi). Med kortison i blodet i tillegg, må kroppen virkelig gå på høybluss - kortisonen skal jo og brytes ned og skilles ut.

Man sier at kortison forkorter levetiden til hesten. Men har man ikke noen alternativer er det jo selvfølgelig bedre at hesten får 10 fine år enn 20 grusomme med masse kløe, sår, hud og pelsskader.
På hopper kan også kortisonen føre til at hesten kaster fosteret/forsterskader den første tiden (trimester?)

Dekken er for meg alfa og omega når det kommer til sommereksem. Har 6 dekken liggende nå, selv om kun 3 av de er nogenlunde hele. Ulempen med dekken er jo at huden ikke får allt den luften den trenger. Jeg måtte klippe av både man og hale i høst pga. infeksjon i huden. Om det var pga. dekken eller den lange transporten sørover fra Tromsø med bandasjert hale osv, vet jeg ikke. Men av måtte det, huden er så hard og sprø etter en sommer med knott og kløe.

Synes denne "spesialsydde" vaksinen hørtes veldig spennende ut! Fortell, fortell! Forløp, kontakter, pris, behandling, bivirkninger....??.

Ellers har jeg god erfaring med Økozone, men dette krever utrolig mye oppfølging og stell, så da kan man hvertfall kysse ferie-reiser adjø.... med mindre man setter fler inn i oppgavene og tar det på rundgang.

Therese
16-03-2007, 20:17
Pris vet jeg ikke helt da det ikke er jeg som har betalt vaksina. Bivirkninger har vi ikke opplevd noe av, men kan sjekke papirene som er i stallen om det står noe om eventuelle bivirkninger som kan komme.

Jeg vil tro dere får svar på det meste hvis dere tar kontakt med Dr. Baddaky. Så er det bare å få et lite samarbeid mellom Dr. Baddaky og vetrinæren så skulle vel det meste gå greit, hvis man er intressert i å prøve i allefall.

Karen
16-03-2007, 22:24
Åh... jeg skal ALRDI skaffe meg eksemhest!! aldri, aldri aldri!!

Anita&Svarten
16-03-2007, 22:28
Vet om folk som har hatt bra effekt av å gi aloe vera i foret på vinteren. Leste en artikkel om eksemhester. Mange med eksem manglet zink. Har du sjekket at hesten din har nok zink? Hvis det er derfor den har eksem så finens det jo en "enkel" løsning på det.

pelsdott
16-03-2007, 22:40
zink?

Karen
16-03-2007, 23:02
samma som Sink?
hvitt, veldig finmalt pulver..

nei.. tenker jeg rett?

sink.. er ikke det "metall"?

Anita&Svarten
16-03-2007, 23:04
zink ja. Noe som skal finnes i kroppen på de fra før av. De har "forsket" på dette her, og det viste seg at hester med eksem mange ganger ikke produserte nok zink, så fikk de det tilført, og voila!

Tvistjerna&Anette
16-03-2007, 23:07
Vi begynte å bruke aloe vera og smøre/spraye på Tvistjerna i sommer.. Men det var jo litt utpå og hun var jo helt full av sår fra før av, men bare på de ukene vi fikk brukt det før hun ble solgt merket jeg stor forskjell! Sårene grodde, og det dukket opp mye mindre sår enn før! Er å anbefale:)

Inemor
16-03-2007, 23:19
Har også brukt Aloe Vera til sår, ja...det funker veldig bra...Selv om jeg må si at min ultimale eksem-sår-smøre favoritt er Superbra hestesalve. Den som stinker...

Men fjerner man kløen, kommer det ikke sår, og da trenger man hverken aloe-vera eller andre vindunderkremer. Jeg kan holde på med sårsmøring og behandling hele sommeren (ja, de lukker seg fint og forsvinner fort, men det kommer hele tiden nye). Hesten klør like manisk, og det er DET som plager den mest, ikke at den har sår som må renses, behandles og holdes myke.

Dimmbrá blir uten tvil min første - og siste eksemhest!

Tritla
16-03-2007, 23:36
Uff, begynner å klø bare jeg hører eksem..
Er ALTFOR mange som ikke har peil som skaffer seg hest med eksem.
Noen jeg kjenner som ikke kan hest i det heletatt. De hadde en hest på prøve.
Aldri sett en så kjøttkake-hest i hele mitt liv. Bare sår, til og med midt på magen... :(

Karen
16-03-2007, 23:42
uff da!
æsj eksem skulla vært utrydda! bare "oty" (utøy)!

Kurre
17-03-2007, 00:12
Sto kort tid på stall med hest som ikke ble fulgt ordentlig opp.
Gikk fra blank,fet,fornøyd trivelig til hysterisk kløende (liggende på bakken,akende bortover der det var steiner) mager,rasende pelsløs kjøttkake...

Gudskjelov så slapp den til slutt.

Hvor vanskelig er det i det minste å slenge på et eksemdekken?
Nei,aldri eksemhest her.

Funa
17-03-2007, 00:13
Huff. Gruer meg til sommeren.
Da jeg fikk Lina på fôr på senhøsten i fjor var hele hesten full i sår. Aldri sett noe verre. Samme sa skoeren min. Værste tilfellet han hadde sett.
I sommer blir påpassing så får håpe jeg klarer og holde det nogenlunde i sjakk.
Funa holdt seg kløfri hele sommeren i fjor, men på høsten fikk hun litt utrbrudd da jeg var litt sent ute med å smøre på Switch.

Karen
17-03-2007, 00:36
I sommer rei jeg sammen med noen som lånte ei hoppe med eksem.
fy f.... den hesten hadde det ikke godt! de som lånte den, bannet også over den h..... eksemen, og eierene orket ikke løfte en finger for at hesten skulle få det bra..

Det er helt tragisk!

Ida_Blær
17-03-2007, 01:11
Vi hadde ei nordlandshoppe som hadde eksem. og det var ikke bare på sommeren, men begynte tidlig på våren når sola begynte å varme. Hun fikk slippe til slutt ,det var ikke et verdig liv. Trist men.. noen ganger så må man bare

Drue
17-03-2007, 01:48
Jeg har (i teorien) løst problemet med eksemhester. Hvertfall for noen år.
På Island har de ikke eksem enda pga klima. Men det kommer sikkert ditt etter hvert oxo. Og til Island er det jo som alle vet, forbudt å importere hester. På Færøyene er det omtrent samme klima som på Island. De har av det jeg har hørt heller ikke eksem. På Færøyene er det lov å importere hest, men ikke eksportere. Ego. Send alle eksemhester til Færøyene for en eksemfri tilværelse. :D

Karen
17-03-2007, 10:36
hehe:D

lukas
17-03-2007, 12:30
Zink er et sporstoff..
Jeg tar faktisk Zink for min eksem :D

Karen
17-03-2007, 13:13
samma som Sink?
hvitt, veldig finmalt pulver..

nei.. tenker jeg rett?

sink.. er ikke det "metall"?

nei.. nå husker jeg hve det "hvit pulvere" het, tenkte på kalk jeg :herregud:

men ja.. som jeg sa på slutten der, er det vell et metall eller noe sånnt..?!

putz
17-03-2007, 19:36
Åh... jeg skal ALRDI skaffe meg eksemhest!! aldri, aldri aldri!!

he he, tror ikke det er mange som bevisst kjøper eksemhester. jeg kjøpte iallefall eksemfri hest, og første året gikk kjempe fint. andre sommeren (som var denne sommeren) gikk det også helt flott, helt til det nærmet seg slutten. det skjedde en forferdelig ulykke som gjorde at jeg var borte fra stallen i to uker - og da jeg kom tilbake var hele manen bare full av sår!! utrolig leit!! det skal så lite til hvis man ikke er "på vakt" hele sommeren når hesten er i den værste fasen ::/: (når den er mest utsatt for å få eksem, er det ikke 2. og 3. sommeren?)

putz
17-03-2007, 19:49
Og forresten; jeg bruker eksemdekken på han om sommeren. Men er det galt å la hesten stå med dekken hele sommeren? Bør de inn om natten og stå uten dekken? Har hørt noen som mener at en hest som må gå med eksemdekken hele sommeren ikke har det bra.. men jeg mener at det er bedre enn alle de grusomme sårene? men igjen; en hest som klør får det kanskje værre med å stå med dekken å ikke få klødd seg, enn å gå uten å få klødd når den klør. jeg vet liksom ikke jeg? alt har liksom både fordeler og ulemper føler jeg. *oppgitt*

Samba
17-03-2007, 21:19
Jeg skal ikke uttale meg for mye nå, men har hørt om en hest som mest sannsynlig har blitt blind/nesten helt blind pga for mye kortison. Denne hesten har nok ikke sommereksem en gang. Bare klødd seg litt når hu sto på et veldig innsektsfult beite. Som alle andre hester hadde gjort..
Men, det er nå ikke bevist, så skal ikke si så mye.

Tone Kristin
18-03-2007, 00:40
Jeg skulle heller ikke ha eksemhest noen gang, fordi jeg visste alt for lite om det. Men, her sitter jeg da, og vurderer hva jeg skal gjøre med min eksemhest i år... Og jeg har ikke islandshest engang!

Rosita!
18-03-2007, 00:48
Eksem er noe hærk...
Har en som utvikla det som 3åring,og det er jo ikke det beste å la en unghest gå med dekken hele tiden.
Så sprayer ham masse med fluespray,hjelper litt men ikke godt nok.
Har gitt ham kortison en gang pga. vi ikke var hjemme en periode og da ingen som kunne spraye ham....
Men aldri mer kortison,det er abselutt abselutt siste utvei syns jeg.

stallflua
18-03-2007, 22:38
Har en 3 års fjordhoppe som har utvikla eksem med åra... sommeren - 06 var den aller værste! Hun var full av stikk fra hode til roma, hovnet opp over hele kroppen, til og med på rompa og låra. Har prøvd div sprayer og salven, Switch og * gud vet hva *. Hun tar heldigvis ikke man / hale / lugg, men hele kroppen hovner opp. I slutten av august d.å. skal vi på utstilling, og begynner nå å lure på hva jeg skal gjøre for å holde henne fin i pelsen hele sommeren. Er det noen som har noen tips? ( det må sies at noe store prosjekter som spesialvaksine o.l er jeg ikke interessert i med det første ). Er det noe hjelp i de eksemdekkene/ fluedekkene? Er det effekt i Kortison - sprøyting ( og evt pris og antall sprøyter om sommeren )? Jeg spør her siden jeg trenger svar fra noen som virkelig har erfaring med dette...... har aldri hatt dette problemet før...

Kjarkur & Sæli
18-03-2007, 22:44
Er d noen som har noen tips mot å forebygge? fikk hest fra Island i fjor vår, gikk bra i sommer med gruer meg til denne sommeren....lurer på å sende ham på fjellet, men da blir han jo rund som en bolle!!

Måne
18-03-2007, 22:56
Eksemdekken er bud nr. 1, altså. Det er det mest effektive jeg har vært borti. Skulle heller ikke ha eksemhest, men en sommer fikk den norskfødte vallaken min på 10 år det likevel. De siste årene har det fungert strålende med dekken. Boett er dyrt, men best. ;)

Forebygging. Tja. Holde de unna myrer og fuktige beiteområder. Ta inn ved solnedgang og soloppgang. Sende til fjells. Kanskje bruke dekken de første årene etter importen? Better safe than sorry.

Synes heller ikke synd på hester som går med dekken døgnet rundt. Min går ute da han ikke har så stor grad av eksem, men har dekken på hele tiden bortsett fra når han ris. Tar det av og vasker han noen ganger i løpet av sommeren.

stallflua
18-03-2007, 23:00
Måne: er der noen eksemdekken du vil anbefale fremfor noen andre? Er eksemdekken som andre dekken: en får hva man betaler for, eller kan et billig - dekken fungere like godt som et dyrere dekken? ) spør mye rart her, men akkurat slike ting har jeg som sagt ikke vært borti før.... ) og må dekkene ha hals?

Kjarkur & Sæli
18-03-2007, 23:03
mmmm, så sant så sant! er veldig kjedelig om han skulle få eksem. Er bare redd han kommer til å ødelegge x-antall av dem! Han er nemlig veldig ypp og leken :P hehe. hørt noe om svovel også...at man kan gi litt av d i foret!

Shadowfax
18-03-2007, 23:13
Boett dekkenene er veldig gode ;)

stallflua
18-03-2007, 23:24
Hvor får jeg tak i de? pris? har de alle slags størrelser ( min må ha ca 135 cm).

Shadowfax
18-03-2007, 23:29
www.skoies.no selger de i hvertfall De er vel litt dyre, men de holder seg ganske godt ;)
ellers kan man vel sjekke www.boett.com evt for å finne forhandlere ;)

stallflua
18-03-2007, 23:31
Takk :) ( kommer sikkert flere spm etterhvert :) )

Shadowfax
18-03-2007, 23:34
Da får vi svare når de kommer ;)

stallflua
18-03-2007, 23:36
Er det noen flere gode tips dere har for å unngå de verste klø - anfallene? tror nok jeg kommer til å ha henne litt inne også i sommer ( både for kløen og kiloene ... hihi )... men utenom det liksom? Alle råd tas i mot med meget stor takk!!!!

Shadowfax
18-03-2007, 23:38
Man kan jo fjerne alt de kan klø seg på da.. Hogge ned trær, gjerde ute stolper ol. Har vi gjort mye av. (eksemhingst med hopper på beite...)

embla
18-03-2007, 23:48
Jeg har (i teorien) løst problemet med eksemhester. Hvertfall for noen år.
På Island har de ikke eksem enda pga klima. Men det kommer sikkert ditt etter hvert oxo. Og til Island er det jo som alle vet, forbudt å importere hester. På Færøyene er det omtrent samme klima som på Island. De har av det jeg har hørt heller ikke eksem. På Færøyene er det lov å importere hest, men ikke eksportere. Ego. Send alle eksemhester til Færøyene for en eksemfri tilværelse. :D

Hehe. Kreativt forslag. Bare ett lite minus med det hele. På Færøyene har de ikke importforbud, men derimot EKSPORTforbud... Sånn at sender du gampen dit, får du den aldri noen gang tilbake:lol: Skrullete regel, spør du meg. Men sånn er det der.

Ellers, hva med å (tjuv) importere den eksemfremkallende knotten til Island?:D Så vil hestene der etterhvert utvikle immunforsvaret, sånn som utenlandskfødte hester. Og vi utlendinger kan allerede på Island styre unna det fåtallet som uansett vil utvikle eksem, allerede på Island:)

Drue
18-03-2007, 23:49
Ja men jeg tenkte på hestene jeg da. Da får de et eksemfritt liv. Var meningen at de skulle bli der ja.

stine
18-03-2007, 23:50
haha, jeg har plantet et tre på island som knotten kan bo i ;)

embla
18-03-2007, 23:56
Hehe, da har de to trær å velge i.....:p

Neida, det er da noen trær på Island. Ikke akkurat de mørkeste skogene, da. Men det finns jo nok av mygg og andre insekter på øya. Bare ikke "riktig" sorten knott....:)

Shadowfax
19-03-2007, 00:02
Og går man seg bort er det bare å reise seg opp :p

Måne
19-03-2007, 00:10
Måne: er der noen eksemdekken du vil anbefale fremfor noen andre? Er eksemdekken som andre dekken: en får hva man betaler for, eller kan et billig - dekken fungere like godt som et dyrere dekken? ) spør mye rart her, men akkurat slike ting har jeg som sagt ikke vært borti før.... ) og må dekkene ha hals?

Jepp, som Shadowfax sier, så er Boett sine gode. Her henger kvalitet og pris sammen. Prøvde et fra Høøks en sommer, og det varte ikke mange uker.. Dekkenene bør ha hals, et stykke som dekker hele magen, og gjerne hette i tillegg. Ser teit ut, men det funker. Boett sine dekken varer gjerne 2-4 sesonger. Man bør sy litt når det blir hull (så det ikke revner). Er kjekt med symaskin, ja. Det følger med stoffbiter når man kjøper dekkenet. Det er også greit å ha to dekken man kan bytte på å bruke gjennom sommeren. De blir gjerne ganske møkkete og trenger en vask innimellom.

Det trenger ikke være veldig vanskelig med eksemhest, bare man tar litt forholdsregler. :)

Her er eksemhesten min i sommer, med masse deilig man og ingen sår eller kløe. :D

http://www.hestemarked.no/vip/10959/Juni%202006%20130.jpg

stallflua
19-03-2007, 01:15
Takk for masse gode råd og tips!! Blir litt fortvila når man står her ene og alene og har aldri sett en hest som har klødd seg så mye.. :( kommer nok tilbake med flere spørsmål!
( Ps:! Beklager jeg stjal tråden :) )

kineram
19-03-2007, 07:08
Jeg er så heldig å ha flytta nesten på fjellet. Så når sommeren kommer rir jeg opp på fjellet og slipper de der. Er utrolig bra for den ene hoppa som har eksem, men også for de andre. Alle hester er jo plaga med insektstikk om sommeren, men det probleme forsvinner helt når de kommer på fjellet. Ikke ett stikk var å finne på hestene, og man slipper all jobb med å ha på switch, flyespray, kremer og salver. Helt nydelig. Og Hestene ble så fornøyd av det. De går fritt på fjellet og kan gå over til hallingdal om de skulle funne på det, men stort sett holdt de seg rundt stølen. En annen ting som var bra var at hestene ble så godt kjent i terrenget og kunne alle snarveier. Kjempearti når man ville ut og ri.
Så fjellet annbefaler jeg til alle hester med og uten eksem. Jeg har aldri sett hestene mine så glade noen gang!

Elisabeth E
19-03-2007, 13:57
Ikke alle eksemhester får like sterke utbrudd da, husk på det!

Hjemme på Hørte har vi en eksemgamp, og han fungerer fint med dekken og litt sårstell.

Jeg håper, håper, håper min styrer unna eksemen...