PDA

Se full versjon : Når og hvordan trene frem passen?

Samba
16-03-2007, 00:08
Dette her virket som et passende sted å spørre, når og hvordan begynne med passtrening av hesten?
Jeg har da ei temmelig sær hoppe med egne meninger om alt, og i grunn veldig lat. Alle de 4 andre gangartene sitter som de skal. Er derimot ikke hver dag ponnin selv gidder å prøve så mye for å gå alle gangarter. Men de sitter der som et skudd alikevel. Det har hendt noen ganger, seinest i går at hu legger seg selv i pass. I går fra tølt. Før en gang rulla hu en del mot galopp, tok en halvparade og da ble det så og si ren pass. Helt ren og riktig var den ikke, men det var pass, med svev. Disse dagene har hu vært litt sær i toppetasjen. Litt sånn løpe fra arbeid innstilling. Tar bittet og legger seg i pass.
Er instruktører og sånt jeg kan spørre her oppe, men har jo fått med meg at det er flere passryttere her som sitter inne med enormt mye kunnskap, så tenkte jeg kunne spørre her også. Er vel i grunn ute etter gode treningstips, og hvor fort, når og hvordan man burde gå frem. Dette vil jeg tro varierer veldig fra hest til hest og er vanskelig å si uten å ha sett hesten. Men alikevel. Råd er alltids kjekt å ha. Vil da tro selv, med den bittelille kunnskapen jeg har om pass at hesten begynner å bli klar for det når hu faktisk legger seg i pass selv. optill flere ganger.

Ida_Blær
16-03-2007, 09:37
Om man skal begynne med pass, er det lurt å starte forsiktig. Pass på at hun ikke leggerseg fra tølt, da blir det fort en miksing av gangartene. Tølten og passen må være helt adskilt.
Tren litt gallopp-tølt overganger, slik at hun blir lett å ta ned fra tølt.
Den første stunden du legger i pass fra gallopp, skal du tenke mest på leggingen og nedtagningen. Farten og hvor langt strekket er er ikke viktig til å begynne med. Det kommer etterhvert. Få en godlegging, la henne ligge 10-30 m og ta ned. Pass på at hun går ned til tølt, og ikke kryssgallopp. Får du leggingen og nedtagningen i pass, har du klart mye:)
Så kommer nok passen skal du se:)