PDA

Se full versjon : Heit hest

Mathilde
14-03-2007, 22:56
Jeg har en sportsponni som er veldig heit. Men problemet er at om jeg kutter ut kraftfôr, så blir han tynn. Noen som har noen gode råd?

Annette
14-03-2007, 22:58
Hva får han for noe?

Sagitaria
14-03-2007, 23:51
Bruk han mer? :)

Wilisia
15-03-2007, 08:41
Prøvd kraftfor med mindre energimengde?

Bente & Etanec
15-03-2007, 08:48
Tenkte også på kr.fòr med mindre energiinnhold, men hva gir du den nå?

Vilde
15-03-2007, 10:35
Min fjording har roet seg veldig etter at jeg gikk over fra å gi ham komplett til energi. Jeg har en mistanke om at dette skyldes at kompletten inneholder havre. Mange hester blir ganske "viltre" av havre nemlig. Min erfaring er at havre er noe som går rett til hodet og som ikke er veldig fetende (det var i alle fall det eneste jeg kunne gi min forrige fjording som la på seg bare han tenkte på mat :-) ). Men nå vet jeg jo ikke om du gir hesten din havre en gang.

Wilisia
15-03-2007, 10:39
Er ikke energi det samme som komplett bare med større energi mengde da?

Vilde
15-03-2007, 11:20
Energi og komplett har ganske så forskjellig innhold. Klarer ikke linke til "innholdsfortegnelsene", men du kan gå inn på felleskjøpet.no og se selv (Velg Kraftfôr -> Champion-> Arkiv Champion (eller noe sånt)). Energi inneholder nesten 50% bygg, Komplett inneholder nesten 50% havre. Det er ganske forskjellig hvordan en hest reagerer på disse to kornslagene. Min blir feks sprek av havre og tjukk av bygg :-)

Mathilde
15-03-2007, 17:11
Nå får han 1/2 l betfiber, 2 dl olje, 1 neve Ch. Ekstrem, 7 kg høy og vitaminer.

Å bruke han mer skal jeg også prøve på=)

Burde jeg kanskje gi han Energi, eller rent bygg? Har hørt at olje og betfiber er energi som ikke går rett til hodet på hesten.

Anita&Svarten
15-03-2007, 17:12
Det går jo an å gi urter og for å roe de ned..

Bente & Etanec
15-03-2007, 17:46
Jeg syntes det høres ut som hesten din får mye energi?
Der er jo energi i bygg og olje samtidig som Champion Ekstrem (http://www.fk.no/article/articleview/5820/1/367/) også inneholder energi. (Kopierer litt her fra siden )

Champion Ekstrem
Til hester i hard trening eller stivelsesintolerante hester
CHAMPION Ekstrem er sammensatt for å balansere fôrrasjonen til hester i trening og høgt aktivitetsnivå og samtidig redusere
det totale innholdet av stivelse. Det er derfor satt spesielle krav til lågt innhold av stivelse, og høgt innhold av fett.

Fôret er tilsatt relativt store mengder vegetabilsk olje for å øke energikonsentrasjonen på en skånsom måte. Dette er gjort
mulig ved at en spesiell produksjonsteknologi er tatt i bruk.
Innholdet av mineraler og vitaminer slik at for å dekke behovet til en 500 kg hest i hard trening, trengs det 2 kg CHAMPION
Ekstrem. Se fôrplaner. CHAMPION Ekstrem er i tillegg til de kjente råvarene basert på avskalla havre. CHAMPION Ekstrem er spesielt komponert fôr med et ekstremt høgt energi-innhold basert på tilsatte vegetabilske oljer. Innhold av stivelse er så
lågt som 20%.

Hva med og gå ned på mengde energi til hesten din og se om det kan hjelpe deg? Jeg kjenner ikke Championfòret så godt, så jeg er nok ikke den rette til og komme med råd om dette. Men kanskje noen andre kan om slikt fòr bedre?

Reagerte bare på all energien den får, og jeg går ut fra at hesten ikke er i det som går under kategorien "hard trening"?

Birre
15-03-2007, 17:57
Jeg er ingen fòrekspert, men som Bente sier; kutte ut kraftfòret som gir energi og beholde betfiberen? betfiberen gir ikke energi, men hjelper hesten til å holde vekten.

Bente & Etanec
15-03-2007, 18:08
Nå får han 1/2 l betfiber, 2 dl olje, 1 neve Ch. Ekstrem, 7 kg høy og vitaminer.

Å bruke han mer skal jeg også prøve på=)

Burde jeg kanskje gi han Energi, eller rent bygg? Har hørt at olje og betfiber er energi som ikke går rett til hodet på hesten.

Oisann, leste litt feil jeg... I sist innlegg skrev jeg som om du gav bygg nå, leste ikke at det var betfiber du gir..

Mathilde
16-03-2007, 17:04
Hehe, gjør ikke noe det Bente=).

Men holder han vekten med 1/2 l betfiber + 6-7 kg høy og vitaminer? Hvis ikke, går det vel greit om jeg gir han et par dl med olje, det skal vel også hjelpe til å fete opp hester.

Anita: Hvor får man tak i slike urter?

Takk for svar!

Mvh Mathilde=)

Bente & Etanec
16-03-2007, 18:03
Du får kjøpt slikt hos Hilton Herbs (http://www.rytterbua.no/no/dept_48.html), om jeg ikke husker feil.

Anita&Svarten
16-03-2007, 18:20
Det gjør man :) Spillers har og noe som heter calm, men tror jeg ville prøvd hilton herbs først.

lillings
16-03-2007, 19:32
Tror jeg ihvertfall ville gjort noe med energiinntaket til hesten, som de andre sier. Du må nesten prøve deg frem, men du kan jo evnt. gi mer betfôr hvis det blir for lite med en halv liter. Hvis det er noen i butikken hvor du handler som har greie på fôring av hest så kan du høre med dem om de har noe gode forslag på en fôrsammensetting som passer hesten din. De kjenner veldig godt til sine fôrslag ihvertfall...

Andrea
16-03-2007, 22:43
Du kan ikke gi noe annent for som ikke gir så mye energi, og som er fetende? Olivenolje kan du gi han, det er fetende og gir blank pels. Rapsolje er også fetende, men gir litt energi.

Mathilde
16-03-2007, 23:14
Du kan ikke gi noe annent for som ikke gir så mye energi, og som er fetende? Olivenolje kan du gi han, det er fetende og gir blank pels. Rapsolje er også fetende, men gir litt energi.

Bruker soyaolje, fungerer bra det=).

Men jeg skal prøve å få tak i høyanalyse, uten den er det vel håpløst=P.

Andrea
17-03-2007, 00:16
Soyaolje gir jo en del energi da ;)

Hanniball
17-03-2007, 15:52
Hva med condition cubes til spillers?Det hjalp hvertfall meg med den gamle fullblodsen som jeg hadde før,som kokte over veeeldig fort,og vi slet veeldig med vekten på..