PDA

Se full versjon : Sommerbeite

Liz
14-03-2007, 14:10
Nå er det vanlig å sette hestene på sommerbeite? Jeg må finne beite til Sharmona, har bestemt meg for det nå, tror jeg. Trenger en liten pause igjen, både hun og jeg. Sommerbeite er en fin anledning til ferie.

Mari
14-03-2007, 14:19
Vi setter hestene på beite rundt 15.juni.

Anita&Svarten
14-03-2007, 14:41
Vi brukte å slippe rundt 17 mai da jeg hadde hest som gikk på beite.

Ingvild
14-03-2007, 14:58
Karisma skal stå to plassar, først skal eg ha ho ut til der kjærasten min bur, deretter skal ho heim til Trandal. Tek ho vel på første beitet siste halvdel av mai, og til Trandal helga etter bursdagen min (3.helga i juni vert det vel)

Astrid
14-03-2007, 15:01
Tja, nå skal ikke jeg sende bort hesten min da, men han kommer nok til å begynne å gå på gress med en gang gresset har vokst opp litt og det ikke er vått på jordene :) Husker ikke nøyaktig når han begynte å gå på gress i fjor, men 17 mai vet jeg han stod på gress ;) Var litt på og av alt etter om det regnet mye eller ikke, også var de inne om natta..

Karoline og gutta
14-03-2007, 15:17
Mai en gang pleier vi å sette de på beite,da er det som regel veldig gressfullt på markene her:)

Ragnhild
14-03-2007, 21:48
Janko vil bli satt på beite i mai en gang tenker jeg. Hvor lenge han blir stående der kommer an på om jeg fortsetter å ha han eller ikke..

Liz
14-03-2007, 21:56
Er jeg veldig slem hvis jeg føler for å sette henne på sommerbeite før det verste eksamens-stresset begynner?

Kaja
14-03-2007, 22:30
Nesj.

Er to store gresspaddocker og et stort sommerbeite på stallen her, så Meeg
kommer vel til å bytte litt mellom alle sammen, helst Blåbærhaugen (sommerbeitet) mens jeg er på ferie hvertfall.

stine
14-03-2007, 22:32
Er jeg veldig slem hvis jeg føler for å sette henne på sommerbeite før det verste eksamens-stresset begynner?

Nei, det er ikke slemt!

Jeg setter hestene på beite så fort det er gress nok til det jeg.

Sol
14-03-2007, 22:48
Liz da, tror du HESTEN syns du er slem da?? Hva er BEDRE for en hest en å gå rundt i MAT å slippe å jobbe så mye??? tipper det ikke fins noe bedre enn det....

Liz
14-03-2007, 22:54
Åh, sol, du er så skjønn! Selvsagt blir ikke Sharmisen lei seg. Og jeg er ikke slem. Skjønner ikke hva jeg tenkte med..

Torhild
14-03-2007, 23:44
I fjor var været kjempepent, så jeg satte Katie ut på sommerbeitet ca 1. mai. Men hun fikk kraftfor i tillegg da.

Dette året skal Katie følle ca 1. juni, så jeg regner med å flytte henne til sommerbeitet helt i begynnelsen av mai, for å unngå transportering de siste ukene. Men vil også dette året få kraftfor (oppdrett da) daglig i tillegg, og sansynligvis også noen kg høy om gresset ikke er så grønt enda.

Anette
14-03-2007, 23:51
Jeg lar hestene gå ute døgnet rundt fra mai... kommer litt ann på temperatur og vær, men så fort som mulig. Må lage beite først jeg da, siden jeg skal ha de hjemme i år :)
Blir en fin-fin sommer vet jeg :D

Synes det er veldig lurt å slippe hu før eksamen jeg! Da får du konsentrert deg, og hun får en ferie :)

Sol
15-03-2007, 00:35
Liz: jeg vet det! Fniiiiiiiiis.. hehe, tenkte det ville få hodet ditt på rett kjøl jeg! :)

Sabina & Pedro
15-03-2007, 03:01
Min unghest drar med en gang været og gresset tillater, og står så lenge som mulig. Dette året vil jeg gjerne få kjørt ham bittelitt før beite - blir sluppen ut midten av Mai og skal inn Første uka av September, så sant været er greit, kan hende han skal inn 2 uker tidligere, vi får se ;)

Tornado
15-03-2007, 04:10
Det er bare vår- og sommergress som er næringsrikt. Om høsten fungerer gresset bare som bommul. Derfor er det lureste å slippe hestene i rundt midten av mai. Det er så absolutt ikke slemt av deg å sette henne på sommerbeite pga eksamen. ALLE hester har godt av sommerbeite, hun vil nok sette stor pris på det!

Liz
15-03-2007, 11:55
Liz: jeg vet det! Fniiiiiiiiis.. hehe, tenkte det ville få hodet ditt på rett kjøl jeg! :)
Har ikke alltid hodet på rett plass, jeg.. :D

Sol
15-03-2007, 12:43
trenger man ¨å ha det for å ha det bra da?? men tror rett plass for hesten din er ute i det grønne fra sånn en gang i mai hvertfall.. så kan hodet ditt holde seg på skolebenken en mnds tid til før det følger etter...

Bente & Etanec
15-03-2007, 13:28
Jeg slipper hestene starten av mai. Har et par store gode sommerbeiter like utenfor huset og stallen vår her, så skulle været endre seg og bli altfor dårligt igjen noen netter, så er det bare og slippe dem inn i stallen over natten.

Og så er det jo spådd supervarm sommer i år, så tipper hestene vil stortrivest i sommer på beitene :D

lillekira
15-03-2007, 13:42
Jeg slipper ut hestene så fort det er gress nok til dem der. Og blir dte for ille dårlig vær har jeg stallen rett ved siden av beite,og tar dem inn på natta i tilfelle. Vil helst ha dem gående mest mulig ute fra tidlig mai til oktober iallefall.

Så Liz: Sharmis vil nok bare elske deg ennå mere om du slipper på beitet tidlig;)

Bitten&Betty
15-03-2007, 14:36
Vi slipper hestene så snart været tillater det. Er det ikke nok gress når de slippes, så fôrer vi med grovfôr i tillegg.

Liz
15-03-2007, 18:09
Ja, da må jeg bare finne sommerbeite da.. hehe

Speedy As A Bullet
22-03-2007, 21:53
Setter de på beite når været tillater det, vanligvis i slutten av mai, men fôrer de med høy og kraftfôr fremtil uti juni engang. Men så kommer jo ikke sommeren like raskt her oppe heller da..
Tror nok Sharmona blir glad for det hun :)

lillings
23-03-2007, 00:10
Kommer til å sette Ninni på beite så fort det blir grønt. En gang mellom mai og juni. Og synes det høres lurt ut å gjøre det før eksamen jeg ;)

ZK
27-03-2007, 00:15
Hva er normal pris å betale? Hvordan er det om ulykker inntreffer?
Hestene har vel ikke sko på seg vel når de blir sluppet?
Vurderer sterkt å sette bort min på beite å, men er redd for sprak fra andre hester, siden hun blir sluppet med hester hun ikke kjenner..