PDA

Se full versjon : Krav til stallbygning med max 3 hester?

Asa Garsy
13-03-2007, 19:13
Funderer på hvordan jeg skal gjøre det da jeg skal fikse stall til jenta mi, vi har et grishus som ligger fint til men ettersom dette ikke har blitt brukt til dyr på menge år så er det ganske falleferdig egenlig, er ikke store huset, men er store båser som grisene en gang i tiden har boltret seg i (30 år siden +) Er betong gulv samt vegger av murstein, ulempen er at taket er ganske lavt, hvor høyt må taket være? Pratet på å rive hele huset, å bygge opp nytt, blir da med 3 bokser, to til meg og en til lillesøss som skal ha hest på helfor, samt ha en plass å ha høy/for. Hvor mye tror dere det vil koste å rive og bygge nytt? Nå har jeg en far som er forskalings snekker og snekret hytta vi har selv så han hjelper til litt(håpe) ellers har jeg en stefar som er nevedyktig... Tenkt å sette opp brannanlegg etter hvert, men ettersom det er korn i låven på andre siden kan vi ikke bruke anlegg der pga støv.

Hvordan gjøre det enklest og billigst mulig?

Anita&Svarten
13-03-2007, 19:28
Det blir ikke enklere /rimeligere å bare gjøre det høyere under taket da?

Asa Garsy
13-03-2007, 19:47
Joda, men ettersom mursteinene ikke har sett pleie på år og dag så er jeg litt i tvil... samboer mener disse må skiftes ut.... Å vips, der går hele bygget! Men dette er snakk om noen år.. forhåpentlig vis noen få år til.. Svigers vil ikke ha dyr på gården så får vente til han flytter

Anita&Svarten
13-03-2007, 19:57
Mener at det skal være rimeligere med dobbel garasje og lage om til stall, en å bygge opp stall. Kjenner noen som har gjort det, og har undersøkt litt selv. Avhenger nok litt av hvordan prisene er der du bor, men her nede er det rimeligere:) Og inne blir det jo helt stall, så blir jo som en stall..

Asa Garsy
13-03-2007, 19:59
men men.. Vi har ingen garasje som jeg kan bygge om til stall, så da må jeg bygge garasje=P da er vi plutdelig like langt... Får se om jeg bare heiser taket til den dagen jeg blir millioner.. må støpe opp litt av gulvet samt fikse innredning oxo

Ingvild
13-03-2007, 20:55
Det vi har gjort i Andreas' bestefar si løde er å grave ut nedover - sånn vert det høgare under taket. Men, der var det ikkje støypt frå før då, så vert mykje ekstraarbeid..

Asa Garsy
13-03-2007, 21:04
Blir å heise taket da.. Men er litt i tvil må kappe en del bærende reisverk så ja det går da ikke... Vil ikke at hestene skal skalle hodet i reisverket heller... *Argh*