PDA

Se full versjon : kutte ned på foret?

ZK
13-03-2007, 18:10
Hesten min får 3 måltider om dagen, egentlig bare høy pga diverse ting, og får litt frukt og vitaminer i tillegg..

Slenger middagen ute, og hun spiser fryktelig dårlig av det, går bare å vimser i stedet, og da tråkker hun høyet heller ned og søler masse med høy, og høy er ikke det rimeligste å kjøpe av god kvalitet, men syns likevel ikke at jeg kan kutte ned noe veldig mye..
Hun får da altså 2-2-4, og hvis jeg kutter så blir det nok på kvelden, så det ikke blir kjempe måltid etter ett lite måltid..

eller går det for det samme om jeg tar bort 1 kg til middag?

Hun går i dale perioder hvor hen spiser veldig bra, og andre perioder ikke vil ha mye mat..og det resulterer i boksen full av høy, så jeg må kaste til tider...

Hun er 3 år og veier rundt 500kg (sjekket i september), tenner er sjekket og skal trekke ulvetenner på torsdag, så helsa er det ikke noe med..

Bør jeg kutte ned eller hva?

Therese
13-03-2007, 20:13
Hun klarer ikke spise mer på kvelden/natta da?
Og du har ikke mulighet til å gi høy flere ganger og fordele det litt slik at det ikke blir så mye høy hver gang?

Miraz
13-03-2007, 20:17
Eller henge opp høyet i høynett/krybbe ute, slik at hun slipper å grise det utover..

Ingvild
13-03-2007, 20:50
Ja, har du prøvd høynett?

Ville nok ikkje ha gitt 2-1-5, kan ikkje du heller gi ein kg meir om morgon? 3-1-4?

ZK
13-03-2007, 22:09
3 kg om morgen går ikke...det spiser hun ikke opp..
Om jeg skulle kuttet noe mer, ville det da blitt 2-2-3, for syns lissom 2-1-4 blir litt for ujevn mengde..

Prøvd høynett inne, men ikke ute, og har ingen smarte steder å fikse det, og det er super tungvint for de som forer, så det er nok uaktuelt..

Men kunne prøvd å foret 4 ganger om dagen...

Miraz
13-03-2007, 22:44
evnt kan du kjøpe en murer-stamp eller lignende, eg har en sort en, passe stor, som eg legger høyet i...De flytter litt rundt på den, men høyet forblir stort sett oppi..

Sabina & Pedro
13-03-2007, 22:52
Liker ikke høynett å slike ting som skal henge jeg... Kan anbefale deg HayBar, vet bare at det er Spillers som selger den. På Spillers siden linker dem videre til info siden om HayBaren, en del veterinæren som har gode ord om den også ;) Har denne til min unghest, veldig praktisk og bedre enn høynett. Koster dog 900,- men absolutt verdt det - synes jeg vertfall.

www.Spillers.no *send mail til Tonje, eller andre forhandlere i ditt området*

Ute så er det jo disse, ummm... Runde store dingse bumsene man kan ha høy i, ellers finnes det nok ting man kan lage selv med litt vett, så at hesten bl.a ikke kan henge seg fast/få foten oppi. Men, har du prøvd annen type høy? Høyball/Rundball

Therese
13-03-2007, 22:52
3 kg om morgen går ikke...det spiser hun ikke opp..
Om jeg skulle kuttet noe mer, ville det da blitt 2-2-3, for syns lissom 2-1-4 blir litt for ujevn mengde..

Prøvd høynett inne, men ikke ute, og har ingen smarte steder å fikse det, og det er super tungvint for de som forer, så det er nok uaktuelt..

Men kunne prøvd å foret 4 ganger om dagen...

Men hvor lenge er det mellom de forskjellige måltidene da? Det må du regne med når du beregner hvor mye til hver, men jeg vil tippe det er lengst tid mellom kvelds og frokost? Da ville ikke jeg kuttet på kveldsen i allefall, kanskje 1,5 - 1,5 - 4? Eller hvis du putter på lunsj i tillegg, 2 - 1,5 - 1,5 - 3?

Jeg ville prøvd med flere måltider, kanskje hun rett og slett blir mett når hun får så mye på en gang? Så blir det tråkket ned osv..

ZK
13-03-2007, 22:54
frokost:kl 08 00, middag: 14 00 , kvelds.20 00...

Så hun bør vel være litt sulten da kl 14..