PDA

Se full versjon : Noen tanker om ridehestavl..

Reaper
12-03-2007, 15:05
Jeg satt og tenkte litt på bussen tidligere i dag, og da tenkte jeg litt på ridehestrasen vi har her, hvor det for meg virker som bli blander alt mulig:rolleyes:

Men det jeg lurer litt på da er om ikke disse rasene som hannoveraner, trakhener, oldenburger osv, om ikke disse etterhvert kommer til å forsvinne?
For det er vel ikke så utrolig mange igjen av disse som er av helt rene oldenburger linjer osv(?)

Og hva er det som gjør at disse er så forskjellige at de har blitt forskjellige raser, men så like at de blir blandet sammen?
Er det et forsøk på å skape den 'perfekte' sportshesten?

Oi, ble endel 'spørsmål' her ja, kommer vel på flere etterhvert også, men lurte jo litt på om noen andre har noe å komme med her:p

IngvildK
12-03-2007, 18:28
Ja til å bevare de rene rasene, sier bare jeg :-)

Inspirador
12-03-2007, 19:37
Disse ”rasene” er jo mer å regne som avlsforbund enn rase, og ja, -det er den ultimate sportshest som er målet. Rasen sier mer om hvor de er stambokført enn opprinnelse. De henter avlsmateriale på tvers av avlsforbundene, men innenfor bestemte regler. Den danske kjørehesten Oldenburger, har ikke noen direkte forbindelse med den tyske oldenburgeren å gjøre, og har egne regler i forhold til % del renraset Oldenburger (Dansk) De er så vidt jeg vet ikke godkjent inn i ridehestavlen, bl.a. Norsk Varmblod. Den tyske oldenburgeren har i realiteten de samme linjene som de andre avlsforbundene i Tyskland, de er avlet for å være en sportshest. Det avlsforbundet som jeg vet har strengest regler, er vel Holsteinerforbundet, der er det sjeldent at de tar inn fra andre forbund, og holder seg til sine linjer.

Reaper
12-03-2007, 20:27
Inspirador: Da skjønte jeg nemlig litt mer, for av alle de ridehestene jeg har sett tilsalgs er det som oftest ikke rene linjer, mest 'blandinger'.
Men er de avlet med samme mål, men forskjellige måter da?!

Torhild
12-03-2007, 23:37
Den danske kjørehesten Oldenburger, har ikke noen direkte forbindelse med den tyske oldenburgeren å gjøre, og har egne regler i forhold til % del renraset Oldenburger (Dansk) De er så vidt jeg vet ikke godkjent inn i ridehestavlen, bl.a. Norsk Varmblod.

Er du sikker på dette? Var noe med det når den ene hesten på stallen ble bedekket. Hun var Oldenburger, men føllet hadde for liten prosentandel til å bli Oldenburger, så hun ble registrert som Norsk Varmblods mener jeg...

Torhild
12-03-2007, 23:40
Men til spørsmålet. I opprinnelses-landene så holdes jo Trakhener, Hannoveraner osv rene, og pares kun med sin rase. Akkurat som det var en debatt tidligere hvor de krysset inn Fjording osv for å få frem en ny rase, i VÅRT land, altså Fjordingen "nasjonal-land" holdes den ren, og man kan ikke blande den med noe.

Så jeg er ikke redd for at de forskjellige rasene skal dø ut.

Reaper
13-03-2007, 11:05
Torhild: Det visste jeg ikke:P
Så dette foregår mest utenfor disse landenes grenser?!

Henriette444
13-03-2007, 12:52
En hannoveraner er ikke en egen rase, men avlet opprinnelig i hanover, tyskland. De tar absolutt inn andre hester fra andre forbund, som f.eks tysk oldenburg, men de må kåres i hannoveranerforbundet først.. Mange hingster er kåret i flere forbund, og det er ikke snakk om en egen rase, men type.

Den danske oldenburg er en egen rase, og der må kun blandes inn engelsk fullblod (som også må kåres i Oldenburg-forbundet). DK oldenburg kan kåres i DV, men det er ikke ofte det oppnås, f.eks. Uffe Korshøjgård er kåret i DV.

Reaper
13-03-2007, 13:31
Ok, men da lærte jeg noe i dag også:)