PDA

Se full versjon : Oljer og musli

Andrea
12-03-2007, 15:37
Jeg har søkt, men finner ikke svar på alt jeg lurer på.

Er alle oljer fetende?
Hvilke oljer som kan kjøper på en vanlig matbutikk gir energi, og hvem kan gies?
Hvor mye skal det gis av de forskjellige oljene? Til f.eks. en shettis på 5 år.
Kan man blande oljer?
Er musli fetende?
Gir det energi?
Kan man gi musli som mennesker spiser? Altså sånn man kjøper på vanlig matbutikker.
Hva slags vitaminer er det i de forskjellige oljene/musli?
Går det ann å gi for mye olje?
Isåfall, hva skjer da?

Mye spørsmål her nå, men dette er det jeg lurer på, som jeg kommer på nå. Jeg har spurt både Anita og Hanna om masse, og fått mange gode svar, men jeg lurer fortsatt på enda mer og vil ikke mase så mye mer på dem nå :roll:

Andrea
12-03-2007, 22:47
Ingen som vet..?

Lopke
12-03-2007, 23:43
hvilken olje du velger å bruke om det er raps, solsikke, vindrue, soya osv. er ganske likegjyldig. De er like fetende. Men du må ikke gi mer en 1-2 dl pr dag.. så et par spiseskjeer vil jo være nok pr måltid til en shettis..

Men musli fra butikken til mennesker må du holde deg fra. Hesten skal ha for beregnet til hest. Det er ikke helt samme mysli.

Andrea
13-03-2007, 18:20
Hva skjer om jeg gir musli fra matbutikken?

Takk for svar ;-)

Lopke
13-03-2007, 21:44
Hva skjer om jeg gir musli fra matbutikken?

Takk for svar ;-)

det er ikke beregnet på hestemager.. hvorfor gi dette når du kan få til hest??

Andrea
13-03-2007, 22:09
Har ikke tenkt å gi det, men lurte på om det gikk ann og hva skal skjedde..

Therese
13-03-2007, 22:17
Det handler jo ikke om det skjer noe eller ikke, det handler jo om hva som er best for hesten.

Andrea
13-03-2007, 22:23
Jojo, men jeg prøver å lære mer, om det er farlig om de får det. Jeg vet jo at hestemusli er mye bedre enn menneskemusli, men om det er farlig, det visste jeg ikke.

Kaja
13-03-2007, 22:24
Nei nå ble jeg nysgjerrig også, vil gjerne ha det dokumentert at det IKKE er bra for hesten å spise menneskemusli med lite sukker i. ;)
Ei venninna av meg gir nemlig traveren musli fra matbutikken, fordi han ikke TÅLER champion gull og det ikke selges Spillers og andre fortyper i området.
Han er da helt fin.

Andrea
13-03-2007, 22:27
Jeg så på en musli pakke vi hadde hjemme, og der var det ingenting hester ikke tålte. Eller er det kanskje jeg som tror det..? Hehe.. Men det er fortsatt klart for meg at hestemusli er mye bedre.

Therese
13-03-2007, 22:42
Det er jo en grunn til at det lages fôr spesielt til hest, såfremt man finner et fôr hesten fungerer bra på så ville jeg holdt meg til hestefôr.

Andrea
13-03-2007, 22:47
Ja, klart det. MEn det med oljene, vet dere det?

Therese
13-03-2007, 22:59
Marianne (Lopke) svarte på den. Det er like mye fett i alle oljer, selv gir jeg maisolje.

Torhild
13-03-2007, 22:59
For et par år siden var det en sak om minste-pensjonister som spiste hundemat på boks. En boks hundemat koster 15,- mens en boks Joika-boller feks koster ca 40,-, altså hundematen var mye billigere. Pensjonistene ble ikke syke da, men det var jo IKKE bra for likevel...

Samme med hestene. Klart de kan spise menneskemat, men de trenger helt andre vitaminer enn oss mennesker for å fungere optimalt. Og da er det bedre å gi de det de trenger...

Altså hundemat til hunder, menneskemat til mennesker, hestemat til hester og kufor til kuer!!!

Therese
13-03-2007, 23:03
*nikke intenst*

Andrea
13-03-2007, 23:20
Marianne svarte ikke på alt jeg lurte på, da. Men jo, er helt enig med at menneskemat er til mennesker, kumat til kuer, hundemat til hunder og hestemat til hester. Men det var ikke det jeg var ute etter å få vite. Men nå har jeg fått svar på det :)

Lopke
14-03-2007, 00:06
hva ang oljer fikk du ikke svar på?

Sagitaria
14-03-2007, 00:20
Jeg har hørt at hest ikke skal ha maisolje,

Og at 2 dl olje tilsvarer 1 L bygg.

insolita må gjerne korrigere meg på dette, jeg tipper hun er personen å spøre. :)

Therese
14-03-2007, 01:23
Hvorfor skal ikke hester ha maisolje?

Hilde
14-03-2007, 12:52
likevel...

Samme med hestene. Klart de kan spise menneskemat, men de trenger helt andre vitaminer enn oss mennesker for å fungere optimalt. Og da er det bedre å gi de det de trenger...

Tja, det er ikke snakk om noen ANDRE vitaminer, det er vell heller forholdet mellom dem.

Hilde
14-03-2007, 12:53
Å gi müsli beregnet for mennesker, ville jo blitt veldig dyrt da. Det går jo en eske pr måltid.

Torhild
14-03-2007, 13:43
Tja, det er ikke snakk om noen ANDRE vitaminer, det er vell heller forholdet mellom dem.

Jadda jadda, var jo det jeg mente da :D

insolita
14-03-2007, 18:51
Man blir i hvertfall himla fattig av å kjøpe musli på butikken. Avhengig av hva som er i den så dauer nok ikke hesten, men sukker o.l har ikke noe i hestemager å gjøre. Jeg ser heller ikke poenget, hva skulle det være godt for? Hvorfor ikke bare kjøpe havre? Hva er det i Gull som den ikke evt. tåler? (Jeg er nokså skeptisk til allergier for ditt og datt, og har funnet ut at i de aller fleste tilfeller er det gjerne eieren som er "allergisk", sier ikke det er tilfelle her, men man må jo vite nøyaktig hva som er galt med det andre).

Men du må ikke gi mer en 1-2 dl pr dag.. så et par spiseskjeer vil jo være nok pr måltid til en shettis..
Hvor har du disse tallene fra? Jeg vil jo selvsagt mene at en shettis ikke skal ha all verden (særlig fordi de legger på seg av å se på kraftfôr stort sett), men mener du 1-2 dl for voksen hest a 500 kg??

Når det gjelder type olje så er det fjaksen meninger. Maisolje mener mange at legger seg rundt hjertet, raps mener mange er urent osv osv. olk er vel sånn nogenlunde enige om soyaolje, og det er også en olje som er nokså rimelig i innkjøp. Man må huske at mye olje krever mer E-vitaminer. Dersom det forbrukes endel olje på stallen kan man kjøpe inn 10-literskanne på FK, som er tilsatt ekstra E-vitaminer.

Energimessig er man vel heller ikke helt enig, men at det ligger mellom 3-3,5 feh pr/kg er det en ganske bred enighet om. Til sammenligning har bygg 1,0 feh/kg og havre 0,88 feh/kg. OBS! Husk at dette er pr kg og ikke pr liter.

Therese
14-03-2007, 19:02
Det vil altså ikke være skadelig å gi maisolje i en kort periode? Med tanke på at hun vil nok få mere kraftfôr når føllet begynner å patte.
Eikdokka er drektig (litt over 2 måneder igjen til hun skal ha) men vil ikke gi henne så mye oppdrett siden hun legger på seg "overalt" av pellets. Så hun får bare 1/2 kg oppdrett og har akkurat begynt å gi henne maisolje i tillegg fordi hun har bynt å tape seg litt over hoftene.

Hvor stor mengde olje er greit å gi en hest (Fjording) på 500 kg da Yvonne?

insolita
14-03-2007, 19:58
Det vil altså ikke være skadelig å gi maisolje i en kort periode? Med tanke på at hun vil nok få mere kraftfôr når føllet begynner å patte.
Eikdokka er drektig (litt over 2 måneder igjen til hun skal ha) men vil ikke gi henne så mye oppdrett siden hun legger på seg "overalt" av pellets. Så hun får bare 1/2 kg oppdrett og har akkurat begynt å gi henne maisolje i tillegg fordi hun har bynt å tape seg litt over hoftene.

Hvor stor mengde olje er greit å gi en hest (Fjording) på 500 kg da Yvonne?

Å gi olje en kort periode er ikke veldig meningsfyllt bare. Det tar hesten litt tid før de klarer å ta det opp, og om man ikke holder på med det en viss tid får man liksom ikke den heeelt store effekten. Jeg ser ikke noen problemer med å fortsette å gi hesten olje også når føllet kommer dersom hun har behov for feh (om du velger mais er jo din sak, det er jo ørten meninger om saken). Hun vil jo ha et stort proteininnhold men for magens del er det jo absolutt en fordel å gi noe som er mye energi på lite volum. Så skulle du altså føle at du trenger litt feh også når føllet kommer ut, og ikke trenger mer proteiner, så synes jeg at olje er et godt alternativ.

Igjen, ørten meninger om hva som er ok å gi og ikke ok, derfor jeg spurte hvor hun hadde fått denne mengden fra. Jeg var senest i dag i kontakt med en veterinær med ekstra interesse for fôring (har bl.a arrangert slik at vi fikk Nanna Luthersson til Norge for et foredrag), og hun spurte hvordan jeg fôret min hest og hadde ingen innvendinger på det, snarere tvert i mot. Pr. dags dato er min hest på oppfeitning og det er altså en travhest i hard trening, så han har fått 5 dl, 450g. I perioder i hvertfall mener jeg at det er mulig å gi ca 1 dl pr 100 kg hest. Ikke alle hester fungerer på slike mengder, men de som gjør det kan ha store fordeler av det, isteden for å gi tilsvarende feh i havre f.eks. I disse havrehysteri-tider kan det jo kanskje være greit å begrense havreinntaket noe uansett, og olje kan da være et alternativ.

Det jeg synes er kjekkest med olje er at det ikke forstyrrer andre balanser unntatt E-vitamin, hvilket jeg løser ved å gi olje med E-vitamin i. Slenger man på en kg ditt eller datt så får man brått en mindre heldig forandring på fosfor e.l og må mixe og trikse for å få det til å stemme igjen.

OBS! Dette gikk over på generell olje-prat, jeg mener ikke at shettiser på 150 kg skal ha halvannen dl olje sånn uten videre. De færreste shettiser trenger noe slikt ;)

Anita&Svarten
14-03-2007, 20:08
Rosalita får bare 10 ml olje hver dag, og på henne fungerer der supert:)

Therese
14-03-2007, 20:26
Å gi olje en kort periode er ikke veldig meningsfyllt bare. Det tar hesten litt tid før de klarer å ta det opp, og om man ikke holder på med det en viss tid får man liksom ikke den heeelt store effekten. Jeg ser ikke noen problemer med å fortsette å gi hesten olje også når føllet kommer dersom hun har behov for feh (om du velger mais er jo din sak, det er jo ørten meninger om saken). Hun vil jo ha et stort proteininnhold men for magens del er det jo absolutt en fordel å gi noe som er mye energi på lite volum. Så skulle du altså føle at du trenger litt feh også når føllet kommer ut, og ikke trenger mer proteiner, så synes jeg at olje er et godt alternativ.

Igjen, ørten meninger om hva som er ok å gi og ikke ok, derfor jeg spurte hvor hun hadde fått denne mengden fra. Jeg var senest i dag i kontakt med en veterinær med ekstra interesse for fôring (har bl.a arrangert slik at vi fikk Nanna Luthersson til Norge for et foredrag), og hun spurte hvordan jeg fôret min hest og hadde ingen innvendinger på det, snarere tvert i mot. Pr. dags dato er min hest på oppfeitning og det er altså en travhest i hard trening, så han har fått 5 dl, 450g. I perioder i hvertfall mener jeg at det er mulig å gi ca 1 dl pr 100 kg hest. Ikke alle hester fungerer på slike mengder, men de som gjør det kan ha store fordeler av det, isteden for å gi tilsvarende feh i havre f.eks. I disse havrehysteri-tider kan det jo kanskje være greit å begrense havreinntaket noe uansett, og olje kan da være et alternativ.

Det jeg synes er kjekkest med olje er at det ikke forstyrrer andre balanser unntatt E-vitamin, hvilket jeg løser ved å gi olje med E-vitamin i. Slenger man på en kg ditt eller datt så får man brått en mindre heldig forandring på fosfor e.l og må mixe og trikse for å få det til å stemme igjen.

OBS! Dette gikk over på generell olje-prat, jeg mener ikke at shettiser på 150 kg skal ha halvannen dl olje sånn uten videre. De færreste shettiser trenger noe slikt ;)

Takk for svar. Joda, det er jo logisk at det ikke er mye vits å fôre med noe bare en kort periode. Har så vidt begynt med olje, hun får nå 2 dl så får vi se om det har noe for seg på henne. Hvis det fungerer fint på henne er det jo fint å kunne fortsette med oljen, så kanskje eventuelt øke på kraftfôret. Etter hva eier tidliger har erfart tapper hun seg sinnsykt når føllet dier, så hun blir nok å trenge litt ekstra da.

Jeg synes også olje er en fint ting hvis det fungerer på hesten, men på Eikdokka fungerer det ikke helt det store med masse kraftfôr så vi får håpe olje kan være en fin løsning!

insolita
14-03-2007, 20:36
Etter hva eier tidliger har erfart tapper hun seg sinnsykt når føllet dier, så hun blir nok å trenge litt ekstra da.

Vær da bare obs på at hun får nok proteiner for lakterende hopper gir svært mye videre til føllet sitt, og proteiner er det ikke i olje. Oppdrettsfôret er jo rikt på proteiner, men har du proteinfattig høy og føler du sliter kaaaaan ekstra soyamel (obs, forskjell på mel og olje) eller luserne/alfaalfa kanskje hindre henne i å tape seg for mye. Ellers er det faktisk rimelig normalt at de faller litt sammen i en periode, heller litt i snaueste laget enn bælfeit. Man vil jo ikke at føllet skal vokse i rekordfart heller. En helsikes vanskelig balansegang det hele.

Therese
14-03-2007, 22:00
Ja, alt er så komplisert med drektighet/føll og fôring. (Ikke det at noen av delene er enkelt hver for seg heller.)

Litt av grunnen til at vi har valgt olje nå istede for mer oppdrett er nettopp det at vi ikke vil at hoppa skal bli feitere enn det hun er, og at føllet ikke skal bli så stor før den nå en gang skal ut. Første gang hun føllet sleit hun pga. stort føll nemlig..

Takk for gode råd :)

stallflua
14-03-2007, 22:05
En kan godt gi hesten musli beregnet på mennesker. Det er ikke farlig, men hesten får ikke noe formessig utnytte av det,i såfall helt minimale, det er heller en form for " snop" til hesten. Er egentli på samme måte som å gi hesten brød..... gir ingen ting, men kan være fint for å få opp appetitten på hesten. Har du lyst å gi hesten slikt, ser jeg overhode ingen ting galt i det. MEN en må ikke bruke det som en erstatning for kraftfor / vitamintilskudd.

Anita&Svarten
14-03-2007, 22:09
Er egentli på samme måte som å gi hesten brød..... gir ingen ting,

Det stemmer ikke helt. Brød er det samme som å gi havre. 1 brød = 1 liter havre.

stallflua
14-03-2007, 22:17
Hmm... det kan jeg overhode ikke få til å stemme Anita.... Er du klar over hvor mange måter en kan bake er brød på? Og da hvor mange ulike innhold det kan være i er brød? Nettopp pga dette kan man ikke si at det tilsvarer 1 liter havre. I tillegg bryter ikke hestene ned brød like godt som havre...

Anita&Svarten
14-03-2007, 22:28
Det er jeg klar over ja. Men de fleste står nok ikke og baker brød til hesten sin;)

Stod artikkel om det på hest.no for ganske lenge siden, i forbindelse med foring, men om man søker kan det være den er der :) Vet ikke om de tok bort noe da de la om. Hester skal heller ikke ha gjær, så jeg gir ikke gjærbakst til mine, så derfor får de heller ikke brød.

Edit for å legge til noe Jon Arne Nesset har sagt: Brød består stort sett av korn, så det vil kunne erstatte endel av kraftfôret. Skal man fôre fast med det må man huske på å redusere andre fôrtyper slik at man ungår overfôring som bl.a kan føre til forfangenhet.

Og noe jeg kom over ang olje, som og er noe Jon Arne Nesset har sagt: 3 dl olje = 1 kg havre

Han er da foringseksperten på hest.no

(lette etter der det stor forklaring på 1 brød = 1 liter havre, men fant det ikke, men den var skrevet av fagfolk hvertfall.)

stallflua
15-03-2007, 00:21
hmm..... den delen med 3 dl olje = 1 l havre har jeg også hørt... etter ca 5 ukers foring med havre vell å merke... tar vist ganske lang tid før hesten klarer og gjøre seg nytte av oljen..
Ang foring med brød: jeg tror nok ikke at 1 brød kan tilsvare 1 l havre.. men forer man med en del brød, tror jeg nok at det kan være tilfelle. Da jeg skrev at brød = ingenting, mente jeg slike som meg, som gir hesten litt brød i ny og ne.. ikke daglig eller ukentlig, men av og til noen tørre skalker o.l. At hesten ikke skal ha gjærbakst kan jeg ikke forstå.. Når gjærbaksten er hevet og stekt er jo gjæren død... og det kan jo ikke være skadelig på noen måte... men det er svært viktig at gjærbaksten ikke er blitt dårlig på noen måte... altså tendenser til mygl / mugg o.l..... dette kan være rett skadelig for hesten...

Lopke
15-03-2007, 01:31
Hvor har du disse tallene fra? Jeg vil jo selvsagt mene at en shettis ikke skal ha all verden (særlig fordi de legger på seg av å se på kraftfôr stort sett), men mener du 1-2 dl for voksen hest a 500 kg??

gis det over 3 dl olje til hest bør det gis E.vitaminer i tillegg.. Jeg gir 1-2 dl olje til min hest på 500 kg. Det kjenner jeg også flere som gjør og synes det er en passende mengde. (med lite kraft)

noen spiseskjeer blir jo fort en 1/2 dl.. og det er da ikke for mye til en shettis.

Anita&Svarten
15-03-2007, 10:50
hmm..... den delen med 3 dl olje = 1 l havre har jeg også hørt... etter ca 5 ukers foring med havre vell å merke... tar vist ganske lang tid før hesten klarer og gjøre seg nytte av oljen..
Ang foring med brød: jeg tror nok ikke at 1 brød kan tilsvare 1 l havre.. men forer man med en del brød, tror jeg nok at det kan være tilfelle. Da jeg skrev at brød = ingenting, mente jeg slike som meg, som gir hesten litt brød i ny og ne.. ikke daglig eller ukentlig, men av og til noen tørre skalker o.l. At hesten ikke skal ha gjærbakst kan jeg ikke forstå.. Når gjærbaksten er hevet og stekt er jo gjæren død... og det kan jo ikke være skadelig på noen måte... men det er svært viktig at gjærbaksten ikke er blitt dårlig på noen måte... altså tendenser til mygl / mugg o.l..... dette kan være rett skadelig for hesten...

Hesten min fikk kolikk etter at noen hadde gitt den gjærbakst. Veterinæren sa da at gjæren kan fortsette å heve i magen på hesten, og dette bekrefter jon arne næsset, men at det litt individuelt hva de forskjellige hestene tåler av gjærbakst og ikke.

Jeg visste at olje gav energi, men at 3 dl tilsvarte 1 kg havre var ukjent for meg.

Når man gir brød i ny og ne, så har det ikke noe å bety foringsmessig, men gir man det gjevnlig så blir det som å gi havre.

Den 1 brød = 1 liter havre var egentlig logisk, fikk sånn "aha!..." når jeg leste det. Dumt at ikke jeg fant det igjen.

Anita&Svarten
15-03-2007, 10:52
gis det over 3 dl olje til hest bør det gis E.vitaminer i tillegg.. Jeg gir 1-2 dl olje til min hest på 500 kg. Det kjenner jeg også flere som gjør og synes det er en passende mengde. (med lite kraft)

noen spiseskjeer blir jo fort en 1/2 dl.. og det er da ikke for mye til en shettis.

Rosalita fikk 1/2 dl de første 14 dagene hun fikk olje, nå får hun bare 10 ml, og det fungerer supert!

insolita
15-03-2007, 18:37
1 Liter havre er + - 600g/0,6 kg. 1 kg havre = 0,88 feh. 1 Liter havre blir da ca 0,5 feh.

MIN olje (vei din egen) veier 900 g pr liter. 3 dl blir da 270 g. Regner med med 3,2 feh pr kg så blir 3 dl av min olje blir da ca 0,86.

Med andre ord stemmer det ganske godt med at 1 kg havre = 3 dl olje, men det er altså forskjell på kg og liter ;)

Brød synes ikke jeg egner seg, men det er vel ingen bombe...

FK sin olje med E-vitamin er genial når man bruker mye olje.

Andrea
15-03-2007, 21:51
Fikk ikke svar på om det går ann å gi for mye olje, isåfall, hva som skjer, hva slags vitaminer det er i det, og om jeg kan blande.

Jeg tok med litt musli hjemmefra for å se hvor godt Evita likte det, og hun syns det var kjempegodt. Dette var da en fruktblanding med rosiner, noe jeg ikke helt vet hva er, men sto noe om ananas på pakningen, vanlig muslikorn og 7% sukker. Hesten til hun som eier Evita fikk også litt, og den syns også det var kjempegodt. Hvis hun får mer enn en neve legger jeg det i bløt, så det får svelle litt før hun spiser det.

Gir nå ca. 3 spiseskjeer olje, men blandet med gulrøtter, epler og havre.

Sara&Korak
17-03-2007, 16:28
Hvilke oljetyper finnes det som man kan gi?

På butikken så jeg på soyaolje og noen andre oljer, men den eneste som var i en passe stor flaske var frityr-olje. Regner man det som heste-olje eller skal det kun brukes til mat? (Kjøpte soyaolje altså)

Therese
17-03-2007, 17:05
På europris har de 3 liters dunker, forskjellige oljer.

Sara&Korak
17-03-2007, 17:31
Sålenge det er vegetabilsk olje går det vel bra?

Lopke
19-03-2007, 00:22
ja men jeg ville ikke brukt frityrolje.. av en eller annen grunn jeg ikke kommer på :)

raps, solsikke, vindruekjerne, soya, linfrø og maisolje er oljer som brukes til hest.

Sara&Korak
19-03-2007, 16:35
Thanks Lopke ;)

Andrea
19-03-2007, 19:09
Er det soya og mais som gir mest energi? Eller er de likedan alle sammen?

Har også hørt at man kan gi olivenolje, men det gir bare blank pels og er fetende. Men mulig jeg tar feil?

Therese
19-03-2007, 19:16
Alle oljer er nok forholdsvis lik, etter hva jeg har forstått.

Andrea
19-03-2007, 19:19
Okei. ;-)

NinjaChristin
19-03-2007, 19:57
Har hört at hester ikke skal ha rapsolje og soyaolje. Grunnen var at dette er laget av belgvekster, og at det var noe her som ikke var bra for hestene. Men siden jeg ikke kan si hvor jeg har dette fra, og heller ikke hva det var som ikke var bra, så vet jeg ikke hvor riktig dette er. Nok til at jeg bruker alternative oljer, i alle fall :p Frityrolje er vel heller ikke noe jeg ville gitt til hest. Det höres liksom feil ut..

Angående mengde, så har jeg hört at 1dl olje tilsvarer 1l havre, men ser jo på utregningen til insolita, at det er mer riktig med 3dl er tilnärmet 1kg. Da lärte man noe nytt der i alle fall :)